جوانان و هویت
هویت
در تعریف لغتشناسان، هویت یعنی «آنچه موجب شناسایی شخص باشد یا موجب تمایز یک فرد از دیگری شود».
بنابر تعریف روانشناسنان: «هویت مجموعه ویژگیهایی است که تفاوت فرد از دیگران یا شباهت او به دیگران را نشان میدهد که برای ساختن آن، از عناصر زیادی استفاده میشود».
بنابراین، پاسخ سوال «من کیستم؟» در حقیقت، همان «هویت» یا «خود» ماست. اگر بتوانیم جایگاه و مسئولیتهای خویش را در نظام هستی دریابیم و به این پرسشها که «از کجا آمدهایم؟» «چه کاری باید بکنیم؟ و سرانجاممان چیست؟» پاسخ صحیح بدهیم، نشانه آن است که به هویت خویش پی بردهایم و هرچه در اصلِ پاسخ نقص باشد، هویت ما نیز به همان اندازه، دچار نقص است.
پیام متن:
هویت، همان شناخت صحیح از ویژگیهای خویش و درک درست از موقعیت خویش است.
مفهوم «خود» و «خودیابی»
معنای واژه «خود» به «هویت» نزدیک است و بیشتر وقتها نیز مترادف با آن به کار میرود. مورفی، روانشناس معروف، در بیان مفهوم «خود» میگوید:
«خود»، عبارت است از احساسات و ادراکاتی که هر کسی از کل وجود خویشتن دارد. این مهفوم سبب میشود که آدمی با وجود دگرگونیهایی که در طول زمان روی میدهد، پیوسته احساس دوام و استمرار کند.
استاد مطهری از میان تعبیرهای مربوط به واژه خود با اشاره به دو اصل «خودیابی» و «خدایابی» میگوید:
شرط باز یافتن خود، بازیافتن علت و خالق خود است؛ یعنی محال است که انسان بتواند خود را جدا از علت و آفریننده خود به درستی درک کند و بشناسد. علت واقعی هر موجود، مقدم بر وجود اوست؛ از خودش به خودش نزدیکتر است.
امیرمؤمنان علی علیهالسلام میفرماید:
تعجب میکنم از کسی که در جستوجوی گمشدهاش برمیآید و حال آنکه «خود» را گم کرده و در جستوجوی آن برنمیآید.
پیام متن:
شرط خودیابی، خدایابی است.
بحران هویت
در توصیف بحران هویت گفتهاند: اصطلاحی است که درباره «عدم توانایی فرد در هر گروه سنی در قبول نقشی که جامعه از او انتظار دارد» به کار میرود.
در واقع، جدیترین بحرانی که فرد در طول زندگیاش با آن روبهرو میشود، در خلال شکلگیری هویت رخ میدهد که ناموفق بودن در رویارویی با آن، پیآمدهای منفی بسیاری دارد. شخصی که هویت مشخص ندارد، در ادامه زندگی مشکلات فراوانی دامن او را خواهد گرفت.
چنین شخصی در مرحله شکلگیری هویت، ممکن است شدیدتر از هر زمان دیگر، از نوعی سردرگمی و آشفتگی برای پذیرش نقشها رنج ببرد. این حالت، سبب میشود وی احساس کند گوشهگیر، تهی، نگران و دچار تردید شده است. احساس میکند باید تصمیمهای مهمی بگیرد، ولی قادر به انجام دادن این کار نیست.
پیام متن:
بسیاری از سردرگمیها، آشفتگیها و گوشهگیریها، ریشه در بحران هویت دارد.
ü بحران هویت و راههای رفع آن، از دیدگاه قرآن
قرآن کریم گروهی از انسانها را بدون هویت انسانی و اخلاقی معرفی میکند و میفرماید:
گروهی از انسانها دلهایی بدون ادراک و گوشهای ناشنوا و چشمهای نابینا دارند. آنها همچون چهارپایانند، بلکه گمراهتر! اینان همان غافلانند. (اعراف: 179)
از دیدگاه قرآن، غفلت، عامل اصلی بحران هویت است؛ زیرا این ویژگی سبب دور شدن شخص از هدف نهایی خلقت خویش و در نتیجه گرایش او به پوچی و بیهدفی میشود. همچنین، خداوند در آیه دیگری «خودفراموشی» را که یکی از عوامل بحران هویت است، پیآمد «خدافراموشی» میداند و میفرماید: «از آنانی نباشید که خدا را به فراموشی سپردند. در نتیجه، خداوند نیز خودشان را از یادشان برده است». (حشر: 19)
شناخت نفس، یکی دیگر از راههای هویت یابی است. در قرآن کریم نیز آمده است: «عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ: خودتان را دریابید». (مائده: 105)
پیام متن:
از دیدگاه قرآن، غفلت عامل اصلی بحران هویت است.
جوان و تلاش برای هویتیابی
احساس تشخصطلبی و منحصر به فرد بودن، از ویژگیهای برجسته یک جوان است و اگر نتواند این احساس را با خلاقیت خود به ظهور رساند، آن را از راه همانندسازی با دیگران تحقق میبخشد. در این صورت، براساس فرصتها و امکاناتی که شرایط جامعه و فرهنگ موجود برای او فراهم میآورند، شخصیتش شکل میگیرد. برای چنین شخصی این جامعه است که هویت او را میسازد، نه خلاقیت و استعدادهای درونی خود او.
یکی از روانشناسان درباره جوان وتلاش او برای کسب هویت چنین میگوید:
هر جوانی مایل است هویت خاصی داشته باشد. از این رو، میکوشد که خویشتن را دریابد و بشناسد. در عین حال میخواهد فردی باشد «ممتاز» و برای رسیدن به این مقام، خود را به فرد یا گروهی برجسته ارتباط میدهد یا به اصطلاح، خویشتن را با آنها همانند میسازد تا به واسطه امتیاز و تشخص آن فرد یا آن گروهها، تاحدی صاحب تشخص و امتیاز شود.
پیام متن:
هویت حقیقی، باید از درون انسان مایه بگیرد، نه آنکه از راه همانند سازی با دیگران به دست آید.
بلوغ و هویت
با توجه به نتیجه تحقیقات چند دهه، افراد بدون هویت، معمولاً در گذر از دوران کودکی به دوره نوجوانی، یعنی دوران بلوغ دچار سرگشتگی وسرگردانی شدهاند و این دوره را به سلامت به پایان نرسانیدهاند.
از آنجاکه سالهای بلوغ ونوجوانی، دوران شکلگیری هویت و شخصیت فرد است، اگرنوجوان از این مرحله به سلامت بگذرد و در هویت وی خللی وارد نشود، در بزرگسالی شخصیت وهویتی ثابت و مستحکم خواهد داشت. ولی اگر این مرحله با نارسایی و بیثباتی بگذرد، فرد به آشفتگی شخصیت و اختلال در هویت دچار خواهد شد. از این رو، تأثیر دوران بلوغ و نوجوانی بر هویت فرد، امری انکارناپذیر است.
پیام متن:
بخشی از هویت فرد، در دوران بلوغ شکل میگیرد.
احساس پوچی و پیآمدهای آن
یکی از بیماریهای فراگیر فردی و اجتماعی در عصر جدید، احساس پوچی در زندگی و بیمعنا بودن آن است. یکی از روانشناسان معاصر، از این امر به خلأ وجودی یا تهی بودن زندگی یاد میکند و میگوید:
در زندگی امروزی، این بیحوصلگیها و ملالتها بیش از افسردگیها و دلتنگیها، مردم را به سوی روانپزشکان میکشاند و هر چه زندگی بیشترماشینی میشود، این مسئله بحرانیتر میشود.
پدیدههای فراوانی چون اعتیاد، بزهکاری، بیهویتی جوانان و بحرانهایی که در زندگی بازنشستگان و پیران دیده میشود، میتواند ریشه در احساس پوچی و تهیشمردن زندگی نیز داشته باشد. بنابراین، رهایی از احساس پوچی در زندگی، به معنای رهایی بسیاری از ناهنجاریهای اخلاقی است.
پیام متن:
احساس پوچی در زندگی، سرمنشأ بسیاری از بزهکاریها در جامعه به شمار میآید.
روحیه و معنا در زندگی
روحیه مثبت، معناگرایی و باورهای اعتقادی، سراسر زندگی آدمی را به نشاط، پویایی و امید تبدیل میسازد، به گونهای که در یک کلام میتوان گفت: «انسان، نانباورهایش را میخورد و به آنها زنده است».
روحیه نداشتن و احساس بیارزشی، یعنی مات شدن در صحنه زندگی و باختن سرمایه هستی. در مقابل، توجه به سرمایه وجودی خود و بهرهمندی از جهانبینی و ایدئولوژی دینی، یعنی یافتن معنا در زندگی و کسب روحیهای عالی برای روبهرو شدن با ناکامیها و نامرادیها در دنیا.
ما در این سرای درگیریها و دوگانگیها، با ناکامیها و بلاهای فراوانی روبهرو میشویم. پس بیشتر از هر چیز، نیازمند روحیه والا و معنا دهی به زندگی هستیم تا بدین گونه، سلامت روح و روان، بلکه جسم ما تضمین شود.
بنابر تحقیقاتی که در یکی از دانشگاههای آمریکا صورت گرفت، مشخص شد که درمان بیماریها تنها با دارو و دیگر مراقبتهای پزشکی امکانپذیر نیست و آثار درمانی این خدمات، به میزان زیادی به روحیه بیمار بستگی دارد. هر قدر روحیه بیمار بهتر باشد، سرعت درمان وی بیشتر و خدمات درمانی، مؤثرتر است.
با جریان یافتن دین در رگهای روحی و معنوی انسان، زندگی او معنا، نشاط و پویایی مییابد و در نتیجه، بسیاری از آسیبها و بحرانهای هویت، ضعیف و یا نابود میشود.
پیام متن:
روحیه و باور در زندگی، بهترین دارو برای رفع بیهویتی و احساس پوچی است.
هویت دینی جوان
از ویژگیهای فطری جوان، گرایش به عشق و پرستش است. به این معنا که فرد، بنابر انگیزهای درونی، به عبادت و بندگی خدا روی میآورد. چنین احساسی، در اعمال و رفتار دینی جوان مسلمان آشکار میشود. رابطه آدمی و دین را میتوان درمقوله «هویت دینی» به خوبی بیان کرد. بدیهی است که پیآمد پیدایش هویت دینی، احساس تعهد و مسئولیت در برابر ارزش هاو باورهای آن مکتب است. برخی از صاحبنظران، تعهد را به عنوان سنگ بنای «هویت دینی» معرفی میکنند. یکی از کارشناسان یونسکو معتقد است:
نخستین هدف آموزش و پرورش، القای ارزشهای نیرومند انسانی به جوانانمان است، به گونهای که با انسانیتی بهتر و والاتر رشد کنند. آنها باید مفهوم انسانیت را بیاموزند و تا زمانی که زندهاند، به مضمونهای آن پایبند باشند.