سفارش تبلیغ
صبا ویژن



ارتباطات - موفقیت

   

 به نام خالق بنده نواز بی نیاز

تمرین هایی برای تمرکز بیشتر

 

تمرین شماره ۱:

کتابی را انتخاب کنید، یک صفحه از آن را در نظر گرفته و تعداد کلمات موجود در هر پاراگراف را بشمارید. یک بار دیگر این کار را تکرار کنید تا مطمئن شوید که شمارش را درست انجام داده اید. در ابتدای کار با یک پاراگراف شروع کنید و هنگامیکه این تمرین برای شما آسان تر شد، تمام کلمات یک صفحه را بشمارید. شمارش را به طور ذهنی و با حرکات چشم هایتان انجام دهید.


تمرین شماره ۲:
در ذهن خود از یک تا صد را بر عکس بشمارید.


تمرین شماره ۳:
در ذهن خود از شماره صد، سه تا سه تا بشمرید و کم کنید. ( ۱۰۰- ۹۷ ۹۴…. )


تمرین شماره ۴:
یک کلمه و یا یک طرح ساده را انتخاب کنید و آن را به مدت ۵ دقیقه در ذهن خود تکرار کنید. هنگامیکه توانستید بهتر و آسان تر تمرکز کنید. سعی کنید این کار را برای مدت ۱۰ دقیقه انجام دهید و بدون آنکه تمرکز حواس خود را از دست بدهید.


تمرین شماره ۵:

یک میوه مثلا یک سیب را بردارید و از همه طرف به آن نگاه کنید. تمام حواس خود را بر روی آن متمرکز کنید و به چیز دیگری غیر از آن سیب فکر نکنید. وقتی به سیب نگاه می‌‌کنید به چگونگی رشد آن و یا ارزش غذایی آن و یا حتی مغازه ای که آن را خریده اید فکر نکنید، بلکه فقط و فقط به خود سیب فکر کنید. به آن نگاه کنید، آن را ببویید و لمس کنید.


تمرین شماره ۶:

همانند تمرین قبل عمل کنید با این تفاوت که این بار چشمانتان بسته باشد. در ابتدا تمرین شماره ۵ را به مدت ۵ دقیقه تکرار کنید و سپس به انجام این تمرین بپردازید. چشمان خود را ببندید و سعی کنید طعم، رنگ و بوی میوه را احساس و تصور کنید و هر چه می‌‌توانید این تصویر را در ذهن خود شفاف تر کنید. اگر نتوانستید این کار را انجام دهید، چشمان خود را باز کنید، میوه را نگاه کنید و سپس تمرین را تکرار کنید.


تمرین شماره ۷:

یک شی ساده ( قاشق، چنگال و یا لیوان ) را بردارید و بر روی آن تمرکز کنید. از همه طرف به آن نگاه کنید بدون آنکه کلمه ای در ذهن داشته باشید. سعی کنید فقط به آن شی نگاه کنید بدون آنکه بر اسامی و یا کلمات مربوط به آن فکر کنید.


تمرین شماره ۸:

پس از آنکه در انجام تمرین قبل مهارت پیدا کردید، می‌‌توانید این تمرین را انجام دهید. شکل هندسی کوچکی ( مثلث، مربع و یا دایره ) را بر روی کاغذ رسم کنید و آن را به رنگ دلخواه درآورید. سپس بر روی آن تمرکز کنید. فقط به آن شکل فکر کنید و افکار نامربوط دیگر را از خود برانید

سعی کنید در طی تمرین به کلمات فکر نکنید.


تمرین شماره ۹:

مانند تمرین قبل عمل کنید با این تفاوت که این بار چشمانتان بسته باشد. اگر نتوانستید شکل را بطور کامل مجسم کنید، چشمانتان را باز کرده، چند دقیقه به شکل نگاه کنید سپس چشمان خود را ببندید و تمرین را ادامه دهید.


تمرین شماره ۱0:

سعی کنید حداقل برای مدت ۵ دقیقه به هیچ چیز فکر نکنید. به زودی این کار برای شما آسان و آسان تر خواهد شد.

مهدی خیرالهی



نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 2:21 عصر روز یکشنبه 86 مهر 15

به نام خداوندگارعلم و دانش

هیچ کس از پیش خود چیزی نشد                              هیچ آهن خنجر تیزی نشد

هیچ قنادی نشد استاد کار                                       تا که شاگرد شکر ریزی نشد

انسان واقعی همیشه در حال یادگیری است. او همانند دریای است که هیچگاه خود را از بیشمار رودخانه های کوچک و بزرگی که به سویش سرازیر می شود بی نیاز نمی داند. فراگیری دانش علاوه بر بهره گیری از آموخته ها ، ذهن و روان فراگیرنده را سالم و ورزیده نگه می دارد. اثرات مثبت چنین عمل نیکی قادر است بر سلامت جسمانی نیز مفید واقع گردد.

مطالعه کردن عجب کار کسل کننده ای است !

هیچ کدام از ما علاقه چندانی به مطالعه کردن  نداریم ولی با این وجود گاهی این کار را انجام می دهیم . همیشه به نخبه های کلاس غبطه می خوریم که چرا آنها با اینکه نصف ما مطالعه می کنند ، همیشه بهترین  نمره را می گیرند . چه کسی می تواند در کاری که علاقه ندارد موفق باشد ؟

ولی همانطور که هر بازی قوانینی دارد مطالعه نیز تابع اصولی است . برخی شگردها و شیوه های مطالعه کردن بهتر هستند. وقتی با استفاده از این شگردها و شیوه ها مطالعه می کنیم ، مطالعه کردن بسیار ساده و آسان می شود.

                                                                                                                                                                                                      

شیوه های ترغیب جوانان به مطالعه

به کاربستن پیشنهادهای زیر در تقویت گرایشهای مطالعاتی نسل نو بسیار مؤثراست :

1- بلند نظری در مطالعه                                                                                                    دیدگاه حضرت امام خمینی «ره» درباره گامهای تکامل و ترقی در زندگی این بود که: انسان قبل از رسیدن به هر مرحله ای باید به آن مرحله به عنوان «مقدمه» علاقمند باشد، اما بعد از وصول به آن، آن را «حجاب» بداند. در این سیر صعودی، انسان به جائی می رسد که برای رسیدن به مقام والای «تزکیه» تعلیمی را که تا کنون «مقدمه» بوده است، از این پس «حجاب» بداند.

آن عزیز سفر کرده، روزی در پایان سال تحصیلی طبق سنت دیرینه به موعظه پرداخت و فرمود:

«یک روز این اصطلاحات علمی از یادتان می رود. گاهی در دوران سالمندی و فرتوتی همه اصطلاحات علمی از ذهن انسان رخت بر می بندد و در این امر، فرقی بین حوزه و دانشگاه نیست، یعنی انسان به جائی می رسد که اگر بخواهد یک سطر عبارت فارسی یا عربی را بطورصحیح بخواند، برای او مقدور نیست»

این بینش امام (ره) بدین خاطر است که بعضی از افراد، همانطور که ناآگاه به دنیا آمده اند، ناآگاه نیز می میرند؛ وقتی انسان ناآگاه مرد، در قیامت نیز در صف ناآگاهان محشور می شود، زیرا علمی فراهم نکرد برای آنکه زندگی خود را تامین کند و نام و نانی به دست آورد و به دست هم آورد، ولی برای آخرت کاری نکرد تا وارسته شود. اگر از اول تا آخر قرآن را چند بار قرائت کنید، هرگز این مطلب را نخواهید یافت که:

«قد افلح من تعلم» : رستگار شد کسی که دانشمند و با سواد شد.  

 اما این مطلب با عبارات گوناگون بیان شده است که:

«قد افلح من تزکی» (1) «قد افلح من زکاها» (2)

رستگار شد کسی که تزکیه شد و پاک از زشتیها گردید.

  [پس] خوشا به حال کسی که «آدم خوبی» شد. دانشمند و عالم شدن را مقدمه وارسته شدن دانست. (3) کلید علم و دانش، اظهار و اقرار به جهل است: «لا ادری نصف العلم»، نمی دانم؛ نیمی از دانش است. اگر به جهل خود یقین کردی، راه علم به رویت باز می شود. انسان وقتی نور فهم و علم پیدا کرد، غیر از حق تعالی چیز دیگری را نمی بیند، هر جا بنگرد، حق را می بیند، جایی نمی یابد که حق تعالی نباشد: «فاینما تولوا فثم وجه الله»،(4) ببین فرق علم وجهل چقدر است. (5)

  2 - شیوه منتقدانه در مطالعه

خواندن بدون اندیشه، مانند خوردن بدون هضم کردن است.(6) و به کار گیری اندیشه و انتقاد در مطالعه، ذهن انسان را از حالت منفعلانه خارج می کند، فعال و نقاد، توانا و برنا می سازد. عادت به دقت در مطالعه، نعمتی بزرگ است که انسان را با مفاهیم و موضوعات جدیدتری آشنا می سازد و توانائیهای فرد را نمایان می کند.

«جمیز مکاش» می گوید:

«کتابی را که می خوانی، نباید به جای تو فکر کند، بلکه باید تو را به اندیشیدن وا دارد.» (7)

  3 - آشنائی با کتاب های برگزیده و آثار برتر

  آشنائی جوانان و نوجوانان با منابع مفید و کتاب های برگزیده سال -به ویژه در گروه نوجوانان و جوانان- از طریق پدران و مادران، مربیان و رسانه های گروهی و نشست های اثر گذار با چهره های شاخص و برجسته شهره کشور و یا جهان، بی هیچ سخن و نصیحتی، نیروئی صد چندان در به کارگیری تمامی توان، جهت پیشرفت وتعالی جوانان، ایجاد می کند.

  آنان را به الگوگیری و اسوه پذیری سوق می دهد و در عرصه های تحقیق و پژوهش و نگارش وادار به کشف استعدادهای پیدا و ناپیدای خویش می کند.

«تقویت انگیزه های مطالعاتی» همراه با «تقویت اندیشه های مطالعاتی»، شیوه ای دائم، کارآمد و پرثمر خواهد بود و نسل نو را که جویای جاودانگی و اثر گذاری در عرصه های مختلف اجتماعی هستند، در به کارگیری قلم، حضور در کلاسهای آموزش نویسندگی و کارگاههای تحقیقاتی و کسب مهارت یا هنر نویسندگی تشویق می کند.

«ولتر» فیلسوف و نویسنده فرانسوی، عزت و عظمت نویسندگی را این گونه به تصویر می کشد:

«تا زمانی که قلم یک ادیب در دست من است، از اینکه تاج پادشاهی بر سر ندارم، رنج نمی برم.»

و «بنیامین دیسرائیلی» بر این باور است که:

«ممکن است یک نویسنده به اندازه یک سیاستمدار و یا یک جهانگشا، در تغییر سرنوشت دنیا دخالت داشته باشد. این تاثیر فراگیر باعث چنین بینشی بین انگلیسی ها شده است:

«انگلستان در هر پایتخت دو سفیر دارد: سفیر حکومت و خبرنگار تایمز؛ چه بسا که نظر خبرنگار قبل از سفیر پذیرفته شود.»(8 )

  4- مطالعه زندگینامه بزرگان و مشاهیر

 آشنائی نسل نو با زندگانی پاکان و صالحان، باعث صیقل و جلای گوهر وجود آنها می شود و بذر امید و آرزو را در دلهای آنان می افشاند و حقیقت زندگی مجسم می شود تا از گذشته یکایک چهره های پیروز و سرشناس آگاهی یابند و بدانند رهاورد صبر و بردباری، فقر و ناداری، تلاش و هوشیاری و قناعت و پایداری، چیزی جز پیشرفت و پویائی، تکامل و دانائی و عظمت و پارسائی نبوده است، زیرا:

      به هوس کار نیاید، به تمنا نشود

کاندرین راه، بسی خون جگر باید خورد

 بزرگترین نکته درس آموزی که نسل جوان از زندگینامه بزرگان می آموزد، این است که درمی یابند، انسان به چه پایه ای از حد کمال می تواند برسد و چه کارهای عظیمی در آفرینش می تواند انجام دهد. امام علی (علیه السلام) آنگاه که از جنگ صفین باز می گشت، به سرزمین «حاضرین» از روستاهای بین شام و عراق رسید. در این منطقه نامه ای به پور دلبند خود، امام حسن مجتبی (علیه السلام) نوشت و در فراز 24 این نامه به فرزند خود می فرماید:

   «پسرم! درست است که من به اندازه پیشینیان عمر نکرده ام، اما در کردار آنان نظر افکندم و در اخبارشان اندیشیدم و در آثارشان سیر کردم تا آنجا که گویا یکی از آنها شده ام، بلکه با مطالعه تاریخ آنان، گویا از اول تا پایان عمرشان با آنها بوده ام، قسمتهای روشن و شیرین زندگی آنان را از دوران تیرگی شناختم و زندگانی سودمند آنها را با دوران زیانبارشان شناسائی کردم. سپس از هر چیزی، مهم و ارزشمند آن را، و از هر حادثه ای، زیبا و شیرین آن را برای تو برگزیدم و ناشناخته های آنان را دور کردم، پس آن گونه که پدری مهربان نیکی ها را برای فرزندش می پسندد، من نیز بر آن شدم تو را با خوبیها تربیت کنم، زیرا در آغاز زندگی قرار داری، تازه به روزگار روی آورده ای، نیتی سالم و روحی با صفا داری.»(9)

    5- گزینش و سنجش آثار

عقیده یکی از اندیشمندان در باره کتاب این بود که:

«در علوم باید جدیدترین کتابها را خواند و در ادبیات، قدیمی ترین آنها را.»

  گویا این تفکر بود که به پروفسور پراملد از صاحب نظران مکتب «پیشرفت گرا» الهام بخشیده و او پیشنهاد کرد که:

 «جوانان باید قبل از فراغت در دوره دبیرستان و زمانی که هنوز به دانشگاه وارد نشده اند، یکصد جلد از آثار ارزنده و شاهکارهای ادبیات جهان و کشور خویش را مطالعه کنند تا چشم انداز وسیع و ارزنده ای به زندگی و جلوه های آن پیدا نمایند.» (10)

 به یقین تفهیم این واقعیت که ایده «هر کتاب، ارزش یک بار خواندن را دارد همانند نظریه هر غذا و خوراکی، ارزش یک بار خوردن را دارد» است، پس باید به ظاهر زیبا، کلمات آهنگین، نوشتار احساسی و موضوعات پر جاذبه ظاهری بسنده نکنند، بلکه پیش از آن با صاحبان خرد و اندیشه و اهل تجربه و بینش مشورت نمایند و با گزینش و سنجش، دل و دیده خویش را در اختیار یک نویسنده قرار دهند.

   6 - بهره گیری از دانشها و روشهای جدید و کارآمد

دنیای امروز با پیشرفتها و فن آوریهای جدید با محاسبه ثانیه ها و آینه ها سخن می گوید و شیوه های مطالعه «لاک پشتی» را نمی پذیرد. استفاده از فن تندخوانی و بهره گیری از روش افزایش قدرت درک مطالب و سرعت انتقال موضوعات، باعث بهره گیری از اندک زمان با بیشترین امکان می شود تا علاوه بر «بینش» و «کوشش»، « روش» نیز سهم خود را در پیشرفت چشمگیر نسل نو ایفا کند و استعدادهای نهفته و آماده را به فعلیت و بهره دهی برساند. گرچه امروزه برخی از فرزندان، گامهای بسیاری از پدران و مادران و مربیان نسبت به آشنائی با علوم و فنون روز و کارآمد جلوتر هستند، اما آگاهی اطرافیان سهمی بسیار در فراهم ساختن بسترها و بایسته های پیشرفت و پویائی ایفا می کنند و جلوه های تجربی گذشته را به مدد دانش و بینش امروز می رساند، که:

          می توان رفت به یک چشم پریدن تا مصر

                                                                بوی پیراهن اگر، قافله سالار شود

 

پی نوشتها:

                           1-     سوره اعلی ، آیه 14.

                           2-     سوره الشمس ، آیه 9؛ ر. ک: سوره المومن آیه 1.

                           3-   آیت الله جوادی آملی، ر. ک: بنیان مرصوص، ص198 171.

  4-  سوره بقره آیه 115.

      5- عارف وارسته مرحوم دولابی . ر.ک: جوانان، پرسش ها و پاسخ ها، ج 2، ص384 .

                           6-    پرمود بترا.

                           7-     ر.ک: آموزش و پرورش برای آینده، اجلاس منطقه ای یونسکو ، ص73.

  8-  یک شاخه گل مینا، ص164و132 .

                            9-    نهج البلاغه، نامه 31، فراز 28-24 .



نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 2:15 عصر روز یکشنبه 86 مهر 15

به نام خداوند بخشنده مهربان

آموزش و پرورش منطقه یک برگزار می کند:

کارگاه آشنایی با

زندگی قرآنی

قرآن کور را بینا،  بینا را بیدار، بیدار را جهتدار و جهتدار را به سرانجام می رساند.

à          تکنیک ها و تاکتیک های مبارزه با شیطان

ü          حیات طیبه چیست و با چه برنامه ای به آن برسیم؟


 

ü          حیات معنوی

ü          حرکت و جهش عمودی


 

ü          روشهایی نو در برخورد با مشکلات اخلاقی مانند غیبت، دروغ، ریا، تکبر،خودبینی و....

ü          چگونگی ایجاد رفتارهای جدید اخلاقی

ü          مطالعه عملکردهای انسانی               

ü          تحلیل و بررسی شخصیت ها و تغییر در جهت مثبت

باحضور استاد مهدی خیرالهی

 

زمان : روزهای فرد ساعت 45/7  الی 15/8                   مکان: نمازخانه

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به دفتر انجمن اولیاء و مربیان مراجعه فرمائید.

شرکت برای عموم آزاد است.

 



نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 12:54 عصر روز جمعه 86 شهریور 30

بسم الله الرحمن الرحیم

خونه قلب!!!

خونه های زیادی تا حالا دیدیم بعضی ها مثل برج هستند٬ بعضی ها چند طبقه ٬بعضی ها هم یک طبقه . بعضی ها خیلی تمیز نقاشی و معماری شده اند ٬ بعضی ها ظاهری بسیار زیبا و بعضی ها معمولی اند بعضی ها بزرگ و دلباز بعضی ها هم کوچک و دلگیر.

بعضی از خونه ها با اینکه بزرگ هستند اما دلباز و خوشایند  نیستند اما در عوض بعضی دیگر از خونه ها با اینکه کوچک هستند اما معماری و طراحی که داخل آن به کار رفته بسسیار جادار و زیبایش کرده است.

بعضی ها هم ... دیگه نمیگم کمی هم خودت به اطرافت ببین و دقت کن!

آدم ها هم مثل خونه ها می مونند بعضی هاشون قد بلند و شیک پوش ٬ بعضی هاشون چاق ٬ بعضی ها لاغر٬ بعضی ها قد کوتاه و شیک ٬ بعضی ها سفید پوست ٬ بعضی ها سیاه پوست ٬ بعضی ها  ....

شنیدید که میگن از ظاهر آدم ها می توان پی به درونشان برد اما این همیشه درست نیست زیرا بعضی ها ظاهر شیک و زیبا دارند- مثل خونه ها- اما  قلب های کوچکی دارند بعضی ها قلبشون مریض است اما یه عده دیگه با اینکه ظاهری ساده و معمولی دارند اما قلب های بزرگی دارند .

 

عزیز دل قلب تو چه اندازه ای ؟!

 

 

                   خدیجه نبی(مشفق)



نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 12:51 عصر روز پنج شنبه 86 شهریور 22

به نام خداوند بخشنده مهربان

 

الگوی تدریس در دروس معارف اسلامی 

                                                 
دروس معارف اسلامى علیرغم غایات نسبتاً یکسان و نزدیک به هم، حوزه‏ها و محتواى متفاوتى دارند از این رو آشنایی استادان با راهکارها وروش‏هاى متفاوت تدریس، نه تنها لازم، بلکه ضرورى است.

الف- مفاهیم و واژه‏هاى کلیدى

1. روش: روش یا متد به شیوه، راه، طریقه، طرز و اسلوب‏، معنا شده است. در یک نگاه کلى راه انجام هر کارى را روش‏ گویند.

2. فن: واژه فن که معادل واژه تکنیک به کار رفته است در زبان فارسى‏ به راه، روش، مهارت و صنعت معنا شده است. همچنین فن به معنى راه به‏کارگیرى مهارت‏هاى اساسى یا روش انجام ماهرانه کارى تعریف گشته ‏است.ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 12:26 عصر روز پنج شنبه 86 شهریور 22

بسم الله الرحمن الرحیم

 

تا حالا به نورها و لامپ های اطرافتان چه قدر توجه کرده اید؟!

یا شاید اصلا به این موضوع فکر نکرده اید؟

بیایید امروز با هم یه مروری داشته باشیم:

بعضی از نورها مثل نور شمع هستند یعنی فقط تا چند وجبیت را نور می دهند و جلوتر از آن را نمی توانی ببینی ٬ بعضی از نورها مثل چراغ قوه است که کمی قوی ترند . چراغ قوه ها تا چند قدمی ات را نشان می‌دهند و تو می توانی چند قدم جلوترت را نیز ببینی اما چند مترجلوترت را نمی بینی!!

 

بعضی از نورها مثل نور گرد سوز هستند که روشنایی اش بیشتر از چراغ قوه است و به جز تو دیگران هم می توانند از نور آن بهره بگیرند اما تعداد محدودی نه همه!

 

بعضی از نورها روشنایی شان خیلی بیشتر است اما برای سالن و مکانهای بزرگ کافی نیستند و باید چند تا با هم روشن شوند. اما بعضی از لامپ ها آنقدر قوی هستند که یکی شان برای روشنایی مکان بزرگ کافی است.

 مومنین هم اینگونه هستند که با توجه به تقوایی که دارند نورشان کم و زیاد می شود. مومن تو جز کدام دسته ای؟ لحظه ای درنگ و تامل لازم است .

عزیزم هنوز هم دیر نشده است ماه مبارک٬ شبهای قدرش ٬ فرصت خوبی است برای اینکه نورت ٬ چراغت را قوی تر کنی.

                   خدیجه نبی (مشفق)                                                    



نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 4:31 عصر روز سه شنبه 86 شهریور 20

بسم الله الرحمن الرحیم

    به نام خداوند لوح و قلم         حقیقت نگار وجود و عدم          خدایی که داننده رازهاست                    نخستین سرآغازِ آغازهاست

در آن دیار که پروردگارش به قلم سوگند یاد می کند و رسولش رابه خواندن فرا می خواند، در سرزمینی که مهد تمدن است و پیامبرش بر فراگیری دانش زگهواره تا گور سخن می راند، شوق آموختن، نخستین عشق می شود. پس چه باک که مردمانش از آدم تا ابوعلی سینا، واز سینا تا همة آنانی که قرآن در سر و سینه دارند و حافظ را زمزمه می کنند، سینه چاک دهند از برای آموختن و در این راه    هنگامه ای در بر می گیرد تا همگان عاشق شوند از برای آموختن، تا سوار بر مرکب دانش به دیار عشق و آن مقصد عالی راه یابند.

یادگیری و شیوه های مختلف آموزش های گوناگون تابع شرایط و عوامل متعددی است که بحث دربارة هرکدام نیاز به ساعتها بحث و تحقیق دارد .    در اینجا می خواهم بطور خلاصه به تفاوت ها و سبک های یادگیری خانم ها و آقایان بپردازم:

ü  مغز زنان: همدلی کردن

مغز زنان طوری تنظیم شده که به مسائل عاطفی و احساسی واکنش نشان می دهد؛ پس هر قدر آموزشها با شعر و داستان و احساسات عجین باشد، یادگیری افزایش پیدا می کند.

ü  مغز مردان: دارای سیستم خاص؛ (( سازمان یافته ))

سازمان یافته به معنای تجزیه و تحلیل، کشف و ساخت یک نظام است. چگونگی انجام گرفتن کارها و بیرون کشیدن قوانین اساسی یک نظام روی مغز و یادگیری مردان تأثیر می گذارد، یعنی هر چقدر متون و نوع آموزشها تحلیلی، دارای نظم و قانون باشد، یادگیری چند برابر می شود.

ü  دختران اجتماعی، پسران رقابتی هستند.

هر قدر آموزشها برای دختران گروهی و اجتماعی و در پسران بصورت مسابقه ای و رقابتی باشد و به این مهم توجه شود آموزش و یادگیری در دو گروه افزایش پیدا می کند.

ü  فضای توجه پسرها 5 الی 10 دقیقه و فضای توجه دخترها 10 الی 20 دقیقه است.

بر این اساس مؤضوعات آموزشی باید برای پسرها خیلی قابل توجه تر و جذاب تر باشد.پسران زیر فشارند تا رفتارشان مؤدبانه تر شود و در واقع زیر فشارند که بیشتر شبیه دختران رفتار کنند و اگر پسران به حکم طبیعت خود نمی توانند اینگونه رفتار کنند، داروهای آرامبخش اعصاب می تواند چنین کاری بکند.اکثریت عظیم اساتید، سکوت، بهترین شنوندگان و پذیرش ترین دانشجویان را برای کلاس می خواهند و کلاس را به سمت رقابت نداشتن، آرام و بودن تشویق و سوق می دهند؛ آنگاه توقع دارند کلاسشان پویا و مملو از تجمع دانشجویان باشد !همچنین از کسل بودن دانشجویان سخن به میان می آورند !

چه باید کرد ؟

کار دشواری نیست که نظام آموزشی را به گونه ای شکل بدهیم که نیازهای هم پسران و هم دختران را به خوبی برآورده سازد. اما اجرای کار با مشکلاتی روبروست.هر اقدامی در این مورد با مخالفت کسانی روبرو می شود که کورکورانه می خواهند تساوی میان جنسیت ها را نشان دهند. منظور شان هم از تساوی این است که به پسران و دختران دقیقا به یک روش واحد تدریس شده و دقت شود که هیچ یک از این دو جنس امتیازی نسبت به دیگری نداشته باشد.

دانشگاه غیر مشترک (غیر مختلط)

آیا باید جنسیت های متفاوت در دانشگاههای خاص خود تحصیل کنند؟ به نظر می رسد که عملکرد دانشجویانی که در دانشگاههای تک جنسیتی درس می خوانند به مراتب بهتر است. نمی دانم این فشار از سوی کیست که باعث می شود دانشگاهها به سوی مشترک و مختلط شدن پیش روند، شاید از سوی دولتمردان، سیاستمردان و افراد با نفوذی است که می خواهند توجه به مساوات را به رخ همه بکشند و لو به از بین رفتن فرصت های یادگیری منجر شود . چه غرور و خودخواهی غفلت آوری !

من نمی خواهم بگویم که تمامی دانشگاهها باید به شکل تک جنسیتی درآیند، زیرا یکی از وظایف آموزش این است که به دختران و پسران بیاموزد که در کنار هم زندگی کنند . اما حرف من این است که آنان به طرز متفاوتی از یکدیگر یاد می گیرند و توجه به این نکته به سود هردو آنان تمام می شود.اگر کلاسها و اساتید طوری سازمان بگیرند که نیازهای همه را رعایت کنند و فقط به این فکر نباشیم که پسران و دختران صرفا آموزشی یکسان دریافت کنند، در آن زمان به پیشرفت یادگیری اذعان خواهم کرد.

نکات طلایی:

ü اغلب پسران و آقایان به آموزشهای دراماتیک تری احتیاج دارند تا توجهشان جلب شود و همچنین به محیط رقابت آمیز نیاز دارند تا خود را نشان دهند .

ü  پسران به اساتیدی احتیاج دارند که بلند حرف بزنند و برون گرا باشند.

ü  اما دختران که حیطه توجه وسیع تری دارند از اساتیدی که آرام تر و آهسته تر حرف بزنند و رفتارشان مهرانگیزتر باشد بهره خواهند برد.

ü پسران برای فعال کردن مغز خود تا با تمام وجود و قدرت کار کند به انگیزة بیشتری نیاز دارند . پسرها در آموزش ها به دنبال راه حل هستند و با تحسین و اعتماد به آنها رشد خواهند کرد.

ü  پسرها ناشکیباتر هستند ودر مقایسه با دخترها سریع تر کسل می شوند.

ü  آقایان اغلب از امتحان و تست خوششان نمی آید و برای شان استرس آور است و زمانی که این استرس برداشته شود می شود از امتحان و تست برای ارزیابی و یادگیری استفاده کرد.

*   برنامه ریزی مغز و تأثیر هورمونها برآن، چگونگی رفتار و طرز فکر ما را تعیین می کند.

ü  ساختمان چشم ها :

گرچه چشم ها قابل رؤیت هستند، در واقع قسمتی از مغز به شمار می آیند. شبکیه که در پس حفرة چشم ها جای گرفته، دارای 130 میلیون یاختة استوانه ای موسوم به گیرنده های نوری است که رنگ های سیاه و سفیدراتشخیص می دهند .70میلیون یاخته ی مخروطی نیز برای تشخیص دیگر رنگ ها وجود دارد.  سازنده ی این یاخته های رنگی کروموزوم است. زنان دارای دو کروموزومx هستند. در نتیجه تنوع یاخته های مخروطی آنان بیشتر از مردان است. این تفاوت در نحوه ی توصیف دقیق رنگ ها از زبان زنان بازتاب می یابد.          زنان نه تنها دارای یاخته های مخروطی متنوع تری هستند، نسبت به مردان دامنه ی دید و وسیع تری هم دارند. محدوده ای دست کم 45درجه ای از چپ و راست ، بالا و پایین سرشان می بیند. گاهی به 180 درجه هم می رسد. اما چشم مرد برای دیدن دوردست ها سازماندهی شده است.این ساختار اتفاقاتی را در ذهن ایجاد می کند؛ از جمله مردها فقط به یک نکته توجه دارند؛ اگر درسی را یاد نگیرند درس های بعدی را هم یاد نخواهند گرفت، آنقدرگیر می دهند تا یاد بگیرند، و دلیل اینکه بسیاری از مخترعین مردان هستند،همین است، آنقدرگیر می دهند تا مسئله حل شود.اماخانمها خیلی راحت تر یاد می گیرند وحالت گیر دادن ندارند.مردها برای بهتر دیدن آماده ترند تا برای بهتر شنیدن، در نتیجه موضوعات و مطالب  و خلاصه درس را مردها هر چقدر ببینند، یادگیری چند برابر می شود وخانم ها هر چقدر مطالب درس را همراه با مباحثه بشنوند یادگیری افزایش پیدا می کند.مردان به جزئیات دقت نمی کنند و دوست دارند زودتر به اصل مطلب برسند. بهتر است در آموزش، اهداف یادگیری در ابتدای درس واضح و شفاف بیان شود.مردان هر چقدر فعال باشند، اکسیژن بیشتری مصرف کنند و غذای مقوی مصرف کنند یاگیرشان بیشتر می شود، اما خانم ها هر چقدر در باره ی موضوع حرف بزنند یا تفریح کنند و به گردش بروند یادگیری شان افزایش پیدا می کند و این تفاوت برمی گرددبه دو ماده ی تولید شده از مغز به نام های دوپامین و سروتوتین. شایع است در مردها دوپامین و در خانم ها سروتوتین پایین می آید و پایین آمدن هر کدام در هر یک از جنسیت ها باعث کاهش یادگیری، افزایش کسلی و تنبلی می شود و افراد به سوی بی انگیزگی و افسردگی پیش می روند.تغذیه مناسب، ورزش و تنفس کافی باعث تعادل یافتن دوپامین و تفریح و گردش و صحبت های شاد کمبود سروتوتین را جبران می کند.این مطالب خلاصه ای بود از تحقیق حقیر درباره ی تفاوت های مردها و زن ها ؛ در خاتمه امیدوارم مطالب ارائه شده دورنمای امیدبخشی برای پیشرفت در اختیار مسئولان قرار دهد .           انشاءالله                                                                                                       الحقیر و الراجی الی الله تعالی                                                                                                                  

                                                                                                                                 مهدی خیرالهی

منابع و کتابشناسی:

یادگیری سازمانی ، فرایندی به سوی سازمان یادگیرنده ، مجله مدیریت و اقتصاد ، شماره 52 و 53 ، بهار و تابستان 1381

کتاب ادهو کراسی (سازمان ویژه سالار) تألیف رابرت واترمن، ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی، نشر مدیران، 1382

 

                Buzan , A. , Use Your Head , BBC , 2006

Pease, Allan,  Why men donot listen & women cannot read maps how were different and what to do about it. 2003

Armstrong , Thomas ,  7 kinds of smart, 1993

http:\\ success. Parsiblog. com

وخلاصه ای از همایشهای حقیر با عنوان یادگیری متفاوت در دانشگاه علامه 13 و 14 تیرماه 1385

فرهنگسرای کار و خانه فرهنگ میعاد مرداد و شهریورماه 85-  دانشگاه آزاد واحد شرق دی ماه 85 -  دانشکده علوم حدیث دی ماه 85

مؤسسه نسل نواندیش بهمن ماه 1385-   دانشگاه هرمزگان 13 اسفندماه 1385        و آموزش و پرورش منطقه یک تهران بصورت مستمر



نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 8:21 صبح روز دوشنبه 86 شهریور 5

 

مانند زنبور عسل باش نه مورچه.

سوال؟

از این جمله چه برداشتهایی می‏شود کرد؟

به بهترین نوشته به قید قرعه مبلغ 50000 ریال تقدیم میگردد.

مهلت ارسال: تا 16/4/86



نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 12:8 عصر روز یکشنبه 86 فروردین 19

بسم الله الرحمن الرحیم

 

تو اگر خدا پرستی همه رحمت است و رحمت      

تو اگر هوا پرستی همه زحمت است و زحمت



نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 9:1 صبح روز یکشنبه 86 فروردین 19

                                        به نام خدا علی

شهادت مولای متقیان امام علی علیه السلام  بر تمام انسانهای دنیا تسلیت باد،

ان شاءالله خداوند همه ما را از پیروان راستین ایشان قرار دهد،

 البته خودمان باید بخواهیم.



نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 10:53 صبح روز شنبه 85 مهر 22

   1   2   3   4   5   >>   >