سفارش تبلیغ
صبا ویژن



روانشناسی - موفقیت

   

بسمه تعالی

 

پیشنهادهایى براى کسب اعتماد به نفس

درباره اعتماد به نفس و اهمّیت آن در زندگى فردى و اجتماعى ، بسیار خوانده و بسیار شنیده ایم . اعتماد به نفس ، در هر کس ، تصویرى است از همه زندگى گذشته او . اعتماد به نفس ، چیزى نیست جز مجموعه شکست ها و موفّقیت هاى فرد و ارزیابى آنها . در نتیجه ، اعتماد به نفس در هر کس ، تصویرى است که او از خود دارد؛ تصویرى که یکشبه حاصل نشده است و لذا یکشبه نیز نمى توان آن را دگرگون کرد.

در این جا نمى خواهیم درباره اهمّیت اعتماد به نفس و نحوه شکل گیرى آن سخن بگوییم؛ بلکه مى خواهیم راهى براى بهبود و افزایش آن ارائه کنیم و پیشنهادهایى براى پدید آوردن اعتماد به نفس کامل عرضه نماییم . امّا قبل از بیان برخى دستورالعمل ها ، لازم است که بر چند نکته تأکید کنیم.

اوّلین شرط افزایش اعتماد به نفس ، آن است که دقیقاً با خودتان رویاروى شوید و ببنید که خودتان را چگونه ارزیابى مى کنید ، چه نمره اى به خودتان مى دهید و کدام جنبه ویژگى خود را بیشتر یا کمتر مى پسندید . بدون چنین ارزیابى اى از خود و مواجهه با خویشتن ، هر کوششى نافرجام خواهد ماند.ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 9:28 عصر روز چهارشنبه 87 خرداد 1

بسمه تعالی

 

مدیریت هیجان

تعریف هیجان

هیجان در زبان فارسی کلمه ای است که بیشتر برای بیان احساسات و حالات پرشور و پرانرژی به کار می رود.
ولی از نظر روانشناختی بیان تمام حالات احساسی و روانی مثبت و منفی را در بر می گیرد.
از نظر ویلیام جیمز، تغیرات جسمی و روانی است که مستقیماً به دنبال ادراک یک واقعیت تحریک کننده حاصل می شود.
هیجانات، مثل خشمف ترس ، عشق و محبت، تنفر، امیدی و ناامیدی، نگرانی و اضطراب،‌احساس حقارت، غرور، غم و اندوه، شادی، تعجب ، شرم ، پشییمانی دلسوزی و ...
کارکرد های هیجانات
به زندگی ما تحرک و روح می بخشد.
موجب همبستگی بیشتر ما و دیگران می شود.
پایه و اساس هنر و خلق آثار هنری است.
می تواند موجب تولید، یا اتلاف نیرو و انرژی شود.
این توانایی بالقوه را دارد که به اعمال کمک کننده یا آسیب زننده منجر شود.
ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 1:33 عصر روز سه شنبه 87 فروردین 6

بسمه تعالی

« هدفیابی »

 

تحقیقات نشان داده است ، 97% مردم جهان هدف ندارندو تنها 3% دارای هدف هستند .!!!

 

لطفا شخصی رامجسم بفرمایید که رفته به یک مغازه و میگه به من جنس بدین !!بعد هم داد میزنه : چرا به من جنس نمی دین ؟!

آیا شما طوری طلب کردین که مغازه دار متوجه خواسته شما بشه  ؟!

جهت هدفمند کردن زندگی قبل از هر چیزی ، اجازه بدهید چند مفهوم را برای ذهنمان ، مشخص و روشن کنیم .

الف : مقصد :

آیا شما فکر می کنید مقصد در زندگی چیست ؟ اگر از شما سوال شود مقصد زندگی شما کجاست ؟ چی میگین ؟!! رسالت غایی و نهایی کل زندگی انسان را مقصد تعیین می کند ، بعبارتی فاصله تولد تا مرگ که دربرگیرنده کل زندگی است ، مقصد نامیده می شود، مثل عبارات سعادت ، خوشبختی ، موفقیت و ...،و باید یادمان باشد که در مقصد ذهن نمی داند که چه باید بکند ! چون مقصد ، مفهومی کلی است .

 ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 1:30 عصر روز سه شنبه 87 فروردین 6

بسمه تعالی

(عوامل بی نظمی)

بى نظمى ، آدمى را رنج مى دهد و ذهن و فکر انسان را آشفته مى سازد، بازدهى کار را کم مى کند، وقت عزیز را به آسانى نابود مى کند. براى مبارزه با این آفت زیان بار، لازم است نخست آن را شناخت و سپس با آن به مبارزه پرداخت تا دست یابى به گوهر گران بهاى نظم ، آسان تر شود. عوامل بى نظمى را مى توان به چند دسته تقسیم کرد:
1- عوامل زیستى
محیط نامناسب و جو ناسالم ، زمینه بى نظمى را فراهم مى آورد. نبود بهداشت مکان ، امکانات لازم ، و برگزیدن زمان نامناسب و... که آمادگى جسمى و روحى انسان را براى رعایت نظم از میان مى برند، عوامل زیستى بى نظمى محسوب مى شوند؛ مثلا در کلاسى که از روشنایى و نور کافى برخوردار نیست ، توقع رعایت نظم از شاگرد بى جاست .ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 1:28 عصر روز سه شنبه 87 فروردین 6

بنام خدا

 

قدرت تصمیم گیری را در فرزندان خود افزایش دهیم:

 

یـکـی از گـفــته های معروف دونالد ترامپ از این قـرار است:

"من فقط تحت تاثیر فردی قرار می گیرم که توانـایی تصمیم

گرفتن داشته باشد." حتی اگر تصمیم عاقلانه ای هم اتخاذ

نـشـود حـداقـل ایـن جــرات را به خرج داده که تصمیم بگیرد.

بـیـشتر افـراد دانـش درستـی نسـبـت به توانایی های خود

برای تصمیم گرفتن ندارند.

 ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 1:27 عصر روز سه شنبه 87 فروردین 6

به نام خداوند بخشنده مهربان

    خلاقیت و نو آوری

خلاقیت زمانى به گونه‌‏اى جدى در عرصه‌ی روان‏شناسى مطرح شد که گیلفورد در 1961 در ضمن مطالعه‌ی هوش، دریافت که یک نوع تفکر به نام «واگرا» در فعالیت‌هاى ذهنى وجود دارد که فرایندى غیرمنطقى است و در موقعیت‌هاى تازه و مبهم بروز می‌‏کند و پاسخ‌هاى متعددى را به وجود می‌‏آورد، در حالى که تفکر دیگرى وجود دارد که «همگرا» و قیاسى است و به دنبال یافتن یک پاسخ مناسب براى مسئله است. گیلفورد به تحلیل محتواى این پدیده‌ی جدید پرداخت و در پى ساختار و مؤلفه‌هاى سازنده‌ی آن برآمد.
پیش از گیلفورد، والاس در 1926 فرایند خلاقیت را بررسى کرده و چهار مرحله‌ی مشهور آن را مشخص ساخته بود که ابتدا آماده‏‌سازى (تلاش اولیه براى حل مسئله)، سپس نهفتگى (مسئله به حال خود رها می‌‏شود و ذهن به چیزهاى دیگرى متوجه می‌‏شود)، سپس‌‏تر اشراق (حالت درک آنى و روشن‏‌شدگى ذهن براى یافتن راه‌حل) و مرحله‌ی آخر، ایده است (راه‌‏حل‌‏هاى به‌‏دست‌‏آمده بررسى و صحت و سقم آن‌ها ارزیابى می‌‏شود). گیلفورد و والاس، هر دو، به نکته‌ای اساسى اشاره دارند و آن حالت ادراک غیرمعمول و غیرمنطقی‌‏اى است که محدود به برنامه‌ریزی نیست، در حالى که دیگر فرایندهاى شناختى، به‌ویژه تفکر، حاصل برنامه‌ریزی و جریانى مرحله‌ای است.
ادامه مطلب...

نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 1:25 عصر روز سه شنبه 87 فروردین 6

بسمه تعالی

 

ü    شکوفایی خلاقیت و نوآوری  کاربردی 

در دوران آموزشی، چه در مدرسه و چه در دانشگاه هیچگاه این موضوع که چگونه تفکر خلاق داشته باشیم، مورد توجه واقع نمی‏شود و صرفا از ما خواسته می‏شود که موضوعات ارائه شده را همانگونه که بیان شده است، دقیق و بدون هیچگونه خلاقیت و نوآوری به استاد تحویل دهیم .

این مقاله در پی‏آن است در وهله اول اهمیت این موضوع را روشن کند و سپس با شناخت تواناییهای ذهنی، روشهایی را برای تقویت تفکر خلاق ارائه دهد . در ادامه نقش این تفکر در برقراری ارتباطات مناسب و همچنین نحوه دست‌یابی به این تفکر مورد بررسی قرار می‏گیرد .

مقدمه

بسیاری از مردم به اشتباه بر این باورند که به وسیله کامپیوتر می‏توان بدون بهره‏گیری از همان مهارتهای حل مسئله که تاکنون مورد استفاده بوده‏اند، مبادرت به حل مسائل پیچیده نمود.ولی برای بهره جستن از امکانات کامپیوتر می‏باید تواناییهای حل مسئله را در خود تقویت کنیم.اگر ما مغز خود را در مسیر طرح سؤال ، جست و جو وخلاقیت قرار دهیم، میزان بهره‏وری خود را افزایش داده‏ایم.

با بکارگیری مهارتهای حل خلاقانه مسئله راه حلهای نوآورانه و افکار جدید برای حل مسئله یا نیازی مشخص،به ذهن خطور می‏کند.چنین افکاری از راه‏حلهای معمول کاملاً متمایزند و کیفیت بالاتری دارند.از آنجا که مهارتهای حل مسئله، افکار تحلیلی و تخیلی را در هم می‏آمیزد، باعث ایجاد تعادل در تفکر می‏شود.همان گونه که تفکر شهودی برای دست‌یابی به نتایج برتر حائز اهمیت است،تفکر انتقادی و ساختاری نیز دارای اهمیت است.ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 1:23 عصر روز سه شنبه 87 فروردین 6

بسمه تعالی

جوانان و هویت

 

هویت

در تعریف لغت‏شناسان، هویت یعنی «آنچه موجب شناسایی شخص باشد یا موجب تمایز یک فرد از دیگری شود».

 

بنابر تعریف روان‏شناسنان: «هویت مجموعه ویژگی‏هایی است که تفاوت فرد از دیگران یا شباهت او به دیگران را نشان می‏دهد که برای ساختن آن، از عناصر زیادی استفاده می‏شود».

 

بنابراین، پاسخ سوال «من کیستم؟» در حقیقت، همان «هویت» یا «خود» ماست. اگر بتوانیم جایگاه و مسئولیت‏های خویش را در نظام هستی دریابیم و به این پرسش‏ها که «از کجا آمده‏ایم؟» «چه کاری باید بکنیم؟ و سرانجاممان چیست؟» پاسخ صحیح بدهیم، نشانه آن است که به هویت خویش پی برده‏ایم و هرچه در اصلِ پاسخ نقص باشد، هویت ما نیز به همان اندازه، دچار نقص است.

 

پیام متن:

هویت، همان شناخت صحیح از ویژگی‏های خویش و درک درست از موقعیت خویش است.

 ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 1:21 عصر روز سه شنبه 87 فروردین 6

بسمه تعالی

ü   هویّت دینى در عصر کنونى

 

هر یک از ما در زندگى خود، افرادى را مى‏شناسیم که با هر نسیمى دگرگون مى‏شوند و تغییرات اساسى، وجودشان را فرامى‏گیرد. به عبارت متعارف، آنها ثُبات ندارند و در وجود خودشان زندگى نمى‏کنند. در بعضى از مراحل زندگى، دچار سرگردانى و تزلزل مى‏شوند. به هر کجا که سفر مى‏کنند، یا با هر کسى که همنشین مى‏شوند، رنگ و بوى او را به خود مى‏گیرند. در واقع، آنها خود را به چیزى وابسته نمى‏دانند و در وجود خود، شخصیت مستقل، احساس نمى‏کنند ؛ لذا همیشه سعى مى‏کنند با تکیه به هر چیز گذرا، خود را از این حالت بحرانى نجات دهند. در واقع مى‏توان گفت که این افراد، دچار «بحران هویّت»(1) هستند.

 

هویّت (Identity) در روانشناسى عبارت است از: «خودِ اساسى و مستمر فرد» یا «مفهوم درونى و ذهنى از خویشتن به عنوان یک شخص، مثلاً هویّت جنسى، قومى یا گروهى و...».(2)

 ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 1:12 عصر روز سه شنبه 87 فروردین 6

                 به نام خالق بنده نواز بی نیاز

مااسرع الیوم و اسرع الایام فی الشهر و اسرع  الشهور فی السنه و اسرع السنین فی العمر. خطبه 188  نهج البلاغه

چه شتابان است ساعتها در روز و چه زود می گذرد روزها در ماه و چه زود به پایان می رسد ماهها در سال و چه پر شتاب است سالها در عمر.

 

چه زود روزها گذشت و چه سریع لحظات کودکی از دستمان رفت. انگار همین چند لحظه پیش بود که دانش آموز دبیرستانی بودیم و نگرانیمان فقط پذیرش در کنکور بود. شما چگونه فکرمی کنید؟ آری شما ! آیا برایتان سخت نیست بپذیرید همه چیز به سرعت می گذرد؟آیا حقیقت دارد که همه ما رشد خواهیم کرد، بالغ خواهیم شد، پیری را تجربه خواهیم کرد و بالاخره خواهیم مرد؟!

شاید اغلب اوقات به این مسئله فکر نمی کنیم ولی وقتی که عاقلانه می اندیشیم در می یابیم که زندگی چقدر کوتاه است. من شخصا می دانم که خواهم مرد ولی اگر کاملا با خودم صادق باشم، می بینم که به سختی آنرا می پذیرم، چرا که می دانم آنگونه که می خواستم زندگی نکرده ام،

آری لحظات زندگی با کسی شوخی ندارد.

کوتاهی زندگی را بخاطر داشته باشید تا بدانید برکره خاکی چگونه باید زندگی کنید.

اندیشیدن به مرگ، به معنی تمرین مردن نیست. در واقع این تمرین اثر عکس دارد، به ما کمک می کند تا در همین لحظه و در همین جا حضور داشته باشیم و قدر لحظات اعجاز زندگی را که دم به دم به ما داده می شود بدانیم. 

به زندگیمان چوب حراج نزنیم.ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 9:16 عصر روز سه شنبه 86 دی 25

   1   2   3   4      >