سفارش تبلیغ
صبا ویژن



مذهبی - موفقیت

   

بسمه تعالی

زندگی و عمر سعادتمندانه در پرتو امیدی به لقای پروردگار

 

خداوند متعال در قرآن کریم درباره اکتفا نکردن صرف به حیات دنیوی و راضی نشدن به آن که منجر به از دست دادن سعادت حقیقی می شود می فرماید:

 

فَأَعْرِضْ عَن‌ مَن‌ تَوَلَّی‌" عَن‌ ذِکْرِنَا وَ لَمْ یُرِدْ إِلاَّ الْحَیَو"ةَ الدُّنْیَا * ذَ " لِکَ مَبْلَغُهُم‌ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن‌ ضَلَّ عَن‌ سَبِیلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اهْتَدَی‌". (آیه 29 و 30 سوره نجم)

 

«پس‌ ای‌ پیغمبر! روی‌ گردان‌ از کسی‌ که‌ از یاد ما روی‌ گردانیده‌ است‌، و غیر از زندگی‌ و حیات‌ دنیا چیزی‌ را نمی‌خواهد! این‌ نهایت‌ درجة‌ بلوغ‌ علم‌ و پایة‌ دانش‌ آنانست‌. بدرستیکه‌ پروردگار تو داناتر است‌ به‌ کسی‌ که‌ از راه‌ او گمراه‌ شده‌، و به‌ کسی‌ که‌ در راه‌ او راهنمائی‌ شده‌ و راه‌ را یافته‌ است‌!»

 ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 5:23 عصر روز جمعه 87 فروردین 16

(جنبه‏هایی از مدیریت بحران پیامبر اکرم (ص)

جنبه‏هایی از مدیریت بحران پیامبر اکرم (ص) با تأکید بر موارد خاص

 چهار غزوة «بدر»، «احد»، «احزاب» و «تبوک»

چنان که میدانیم، رسالتی که انبیای الهی بر دوش داشتهاند، رها کردن انسان از زنجیرهای ظلم و ستم ظالمان و مستکبران بوده است؛ همان حرکت آزادیبخش که زمینه را برای انسان جهت پذیرش هدایت آماده کرده و محیط فکری او را از عناصر مضر پاک میکند.پیامبر ما، حضرت محمد(ص) نیز با پیاده کردن الگوی جامع الهی ـ اخلاقی سعی داشتند، به ایجاد نظمی نوین و حاکمیتی فوق بشری در حیات دینی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ملتها دست بزنند تا در این راه، مستضعفان را ضِد مستکبران یاری کرده و محیطی عاری از شر و اشرار تأسیس کنند. بدون تردید، پایههای اولیة این بنای ماندنی، محصول عمل شخص پیامبر (ص) است که اگر غیر از این بود، مسیر تحولات اسلامی تا امروز، به دازا نمیکشید. پیامبر(ص) با مهذب کردن خود به اخلاق، مکارم و بزرگورایها، هر چه را که در یک انسان کامل باید وجود داشته باشد و بر شرف و کمال او میافزاید، در حِد اعلا داشت. او به تمام معنا، بزرگ بود و با همة وجود، درس اخلاق به بشر آموخت؛ اخلاقی که خلق و خوی بشر را از تاریکی جهل شیطانی به نور عقل و علم الهی رهنمون کرد؛ تا آنجا که پیامبر (ص) مصداق بارز آیة «إنک لعلی خلق عظیم» شد. خود نیز با تعریف هدف بعثت ـ که همانا «بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» است ـ تلاش خویش را برای اتمام کرامتهای فطری بشری به کار گرفت.در این راستا، هر برهه از زندگی حضرت رسول(ص) و هر پدیده در حیات آن فرزانة مبارک(ص)، راهی است در جهت رسیدن به مکرمتهای اخلاقی.ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 1:58 عصر روز سه شنبه 87 فروردین 6

« تبیین حس گرایی در آموزه‌های قرآن »

          

 

حس‌گرایی، بینش کسانی است که ادراک حقیقی را منحصر به ادراک حسی و تجربه می‌دانند. اینان شاخه‌ای از مادیون هستند که همواره امور عالم را به ماده و قوای جسمانی نسبت می‌دهند. از این رو فلاسفه و فرزانگانی که حس را منشا علم بشر می‌دانند، حس‌گرایان، اصحاب حس و حسیون نامیده می‌شوند که در مقابل عقلیون و عقل‌گرایان قرار می‌گیرند.

قرآن برای تبیین و تحلیل بینش حس‌گرایان، به بیان آثار و پیامدهای بینشی، نگرشی و گرایشی اصحاب آن پرداخته است که در آغاز این نوشتار به پیروی از قرآن به این آثار اشاره می‌شود.


آثار و پیامدهای حس‌گرایی

بی‌ایمانی نخستین اثری که قرآن برای حس‌گرایان بیان می‌کند؛ زیرا کسانی که دنیا را ماده و تنها راه شناخت را قوای احساسی می‌دانند و به حس به عنوان تنها منبع شناختی می‌نگرند، نمی‌توانند به غیب و اموری نامشهود و نامحسوس ایمان آورد. از این رو نه تنها به خدا ایمان نمی‌آورند بلکه به هر چیزی که فراسوی ماده است ایمان نمی‌آورند و بر این باورند که آن چه از هستی می‌توان پذیرفت و باور داشت زندگی دنیایی و محسوس است که در آن زاده می‌شویم و می‌میریم و این که روحی باشد که در رستاخیز برانگیخته و حسابرسی می‌شود، امری موهوم و غیر علمی است. البته برخی از ایشان به آفریدگار و خدایی باور دارند که این دنیای محسوس را آفریده است. (مومنون آیه 33 تا 38)ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 1:55 عصر روز سه شنبه 87 فروردین 6

مراکز تقویت کننده مساجد

مسجد، نهاد دینی پرنفوذ و مؤثری است که در جنبه های گوناگون اثرگذار است. افزون بر آثار عبادی، آثار سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، اقتصادی و حتی نظامی مسجد را نیز می توان بررسی کرد. بنابراین، با توجه به گستردگی آثار مسجد، سازمان ها و گروه های گوناگون، در شکوفایی یا تضعیف آن مؤثرند. در این بخش، سازمان های اثرگذار بر مسجد را بر می شماریم.
1. سازمان تبلیغات
سازمان تبلیغات به عنوان نهادی با ماهیت دینی در راستای ترویج فرهنگ اسلامی تأسیس شده است که در زمینه های گوناگون می تواند به رونق و شکوفایی مسجد کمک کند.
تبلیغ
در جهان امروز، تبلیغ یکی از مهم ترین عوامل هدایت افکار عمومی و ترویج یک گونه تفکر ویژه است. سازمان تبلیغات می تواند با تبلیغات منظم و حساب شده و بر اساس مخاطب شناسی دقیق، به رونق و شکوفایی مسجد کمک کند. فعالیت های زیر برای تبلیغات اثر گذارتر، پیشنهاد می شود:
نصب پوستر و پلاکارت با موضوع مسجد در قسمت های پر رفت و آمد شهر
این کار، علاوه بر اینکه تبلیغات را در سطح گسترده ای انجام می دهد، به شیوه غیر مستقیم، افراد را به مسجد دعوت می کند، یعنی هر فرد با دیدن آن تابلو، بدون اینکه مورد خطاب مستقیم قرار گیرد، ذهنش با این موضوع درگیر می شود.
ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 1:53 عصر روز سه شنبه 87 فروردین 6

نقش مساجد در جوامع اسلامی

در این نوشتار به اختصار نقش‌های مختلف مسجد در طول تاریخ مورد بررسی قرار می‌گیرد.
1ـ خانه‌ مردم
ابتدای اذان و اقامه تا انجام نماز و سرانجام آن، نشان می‌دهد که اساس عبادت، به ویژه‌ نماز بر پایه‌ی جمع و جماعت است و بنده به هنگام راز و نیاز هم باید خود را میان جمع ببیند، بنابراین هر گونه فرد گرایی و مانند آن از نظر قرآن و اسلام مفاهیمی مردود شناخته می‌شود.
2ـ پایگاه قضایی
در زمان رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ ، مسجد نقش عمده‌ای در امور قضایی داشت و بسیاری از مسائل حقوقی مردم با همت آن حضرت ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در مسجد رسیدگی می‌شد.
در دوره‌ی خلفای راشدین این شیوه همچنان معمول بود، چنانکه در گوشه‌ای از مسجدکوفه، ‌به نام «دکة‌
القضا» حضرت علی ـ علیه السّلام ـ برای رسیدگی به کارهای حقوقی و قضایی مردم به محکمهی قضاوت می‌نشستند.
لذا در سرزمین‌های اسلامی داوری، مبنایی داشت، و قضات مذهبی عهده دار این مهم بودند و تشکیلات خاص و مکان ممتازی به جز مسجد، برای قضاوت ضرورتی نداشت.
ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 1:52 عصر روز سه شنبه 87 فروردین 6

<      1   2