سفارش تبلیغ
صبا ویژن



راهکارهای مقاومت در برابر هجوم فرهنگی 1 - موفقیت

   

بسمه تعالی

ü   راهکارهای مقاومت در برابر هجوم فرهنگی 

 

مقاومت در برابر هجوم فرهنگ شیطان به اندیشه‏ها و آرمانها واخلاق اسلامی وظیفه تمام مسلمین بویژه اندیشمندان امت اسلام است.

در زیر شیوه‏هایی را بر می شماریم که می‏تواند حامیان فرهنگ اسلام رایاری بخشد.

 

1 زیانها و خطرهای دنیوی و اخروی گناه و تاثیر منفی آن درزندگی انسان با استفاده از بحثهای عقلی و قرآنی و احادیث‏عترت(ع) و آمار جهانی برای ملت ایران پیوسته و گسترده در هرمنطقه و برای همه گروهها با زبان مناسب بیان گردد و بعد بااستدلال منطقی روشن شود که فرهنگ غرب غالبا گناه می پرورد و بااخلاق اسلامی مغایر است. باید این تبلیغ و ارشاد چنان باشد که‏در مخاطبان باور پدید آورد.

 

2 محتوای پوچ فرهنگ غربی برای زندگی مورد تحلیل قرار گیرد وبرای عموم بیان شود که رشد علمی و صنعتی غرب باید جدا ازفرهنگ و زندگی آنان مورد بررسی و باز شناسی واقع شود. بایدبگوییم و بنویسم و شاهد و سند زنده ارائه دهیم که متفکران‏واقعی غرب در باره فرهنگ جوامع خود اعلام خطر کرده، سرنوشتی‏شوم برای مردم غرب پیش‏بینی می‏کنند تا بت صنعت و تکنیک از بت‏فرهنگ جدا شود و بت فرهنگ غرب شکسته شود.

 

3 مفاسد اجتماعی زمان طاغوت که، ریشه در تبعیت از فرهنگ غرب‏داشت، برای نسل نو که آن زمان را درک نکرده نیز برای خانواده،به عنوان یاد آوری، بیان گردد تا عشق به پاسداری از انقلاب‏اسلامی و فرهنگ قرآنی و نفرت از فرهنگ غربی همیشه زنده و پرشور بماند و به سردی نگراید.

 

4 با توجه به اینکه جهان بینی زیر بنای بایدها و نبایدها وانتخابهای ارزشی و اخلاقی است و فرهنگ غنی قرآن و عترت(ع) براساس جهان‏بینی توحیدی استوار است; تشکیل و گسترش نشستهای بحث‏و انتقاد اصول عقاید و رفع ابهام و تردیدهای عقیدتی ازنسل جوان در سطوح دبیرستان ودانشگاهها ضروری است تا این نسل از گذرگاه تردید بیرون آید ومتوقف نگردد; زیرا به فرموده استاد شهید مطهری(ره) تردیدگذرگاه خوبی ولی توقف‏گاه خطرناکی است.

 

بدیهی است‏برای نتیجه‏گیری مطلوب از این برنامه باید میدان‏آزاد برای طرح اشکال‏ها و ابهامهای عقیدتی نسل جوان باز باشدتا بتوانند ابهامهای خود را آزادنه و صادقانه بیان دارند وافراد آگاه و متخصص، با بحثهای عقلی و منطقی، جوابی قانع‏کننده و خالی از نقص و نقض بدانان دهند; باید بدانیم وبپذیریم که سکوت و کمرنگی مباحث اعقتادی در میان نسل جوان‏امروز ناشی از وجود باورهای اعتقادی توحیدی نیست، بلکه ناشی‏از نبودن زمینه طرح و ابزار است که باید ضرورتا بدان توجه‏شود. اگر این مهم مورد توجه قرار نگیرد، امکان توفیق تهاجم‏فرهنگی غرب فزونی می‏یابد.

 

5 مسوولیت فراگیر انسان مسلمان و پیرو قرآن برای جامعه بیان‏شود و زیان عواقب شوم بی تفاوتی تشریح گردد تا حس مسوولیت‏دینی و انسانی زنده شود و شعار به من چه و به تو چه تخطئه‏گردد.

 

6 امر به معروف و نهی از منکر زنده شود و خطر ترک ایندووظیفه مقدس گوشزد گردد تا همه مردم و یا دست کم اکثریت، بنابه وظیفه اسلامی، ناظر اعمال یکدیگر بوده، نظارت ملی در سطحی‏وسیع عملی شود; زیرا تذکرهای پیوسته و همگانی موثرترین عامل‏طرد فرهنگ مهاجم غرب است.

 

7 ارزشهای متعالی انسانی که فطرت او خواهان آن است و کرامت‏نفس انسان و مقام او در آفرینش برای مردم، بخصوص نسل جوان،بیان و تفهیم شود. ضد ارزشها و زیان و خطر روی آوردن به آن‏بیان گردد. باید جامعه، بویژه نسل جوان، را در انتخاب ارزشهای‏اصیل و طرد ضد ارزشها نظرا و عملا یاری و هدایت کنیم، راه‏شخصیت‏سازی را به آنها بیاموزیم و آنها را در این راه به حرکت‏در آوریم.

 

باید همه وسائل ارتباط جمعی، بخصوص صداو سیما، در این مسیرحرکت کنند و برنامه‏های حساب شده و موثر ارائه دهند تا نسل‏جوان در مسیرگردباد فرهنگ غرب به کوهی استوار که با هیچ‏توفانی نمی‏لرزد، تبدیل شود.

 

جوانان ما طالب کمال و در پی یافتن ارزشهای متعالی‏اند، ولی سردر گم و بی برنامه و بی هدایتگر مانده‏اند.

 

برای هدایت آنها، باید برنامه ریزی صحیح و کارشناسانه داشته‏باشیم نه برنامه‏های سلیقه‏ای و ذوقی و فردی.

 

بی تردید محیط مدارس و دانشگاهها برای اجرای چنین برنامه‏هایی‏بسیار مناسب است.

 

8 روح اعتماد به نفس و اتکال به خدا و فرهنگ غنی اسلام درمردم و نسل جوان تقویت گردد و به آنها بیاورانیم که اسلام برای‏بهزیستی و ترقی فرهنگ غنی و پربار و جامع دارد تا مسلمانان ونسل جوان از خطر از خود بیگانه شدن و غرب‏زدگی و سقوط هویت‏مصون بمانند. امام راحل(ره) این راه را هموار ساخت و سنگلاخ‏هارا با همت والای خود بر داشت. باید راه او ادامه یابد و زنده‏بماند و گذشت ایام بر اعتماد به نفس ما بیفزاید.

 

9 باید برای این برنامه‏های فرهنگی همه امکانات مادی وفیزیکی و نیروهای انسانی و وسائل ارتباط جمعی و هنر بطورهماهنگ به کار افتند و وقفه و مسامحه روا نداریم، زیرا غرب درتهاجم فرهنگی خود مسامحه و وقفه روا نخواهد داشت.

 

10 لازم است مساجد فعال شوند; به گونه‏ای که قدرت جذب نسل‏جوان را پیداکنند. و برای رسیدن به این هدف متعالی وموثرضروری است: اولا در انتخاب و نصب ائمه جماعتها دقت کافی به‏عمل آید و ملاک و معیار انتخابات و انتصاب آنها معلومات دینی،اجتماعی، تربیتی و سیاسی و آگاهی به نیاز نسل جوان و قدرت‏ابتکار در جذب آنها باشد نه عنوان و شهرت و خصوصیات دیگر.

 

جامعه امروز ما به مساجد فعال که پایگاهی برای تربیت نسل جوان‏و خانواده‏ها باشد، به شدت نیازمند است. زمانی مساجد مامی‏توانند چنین نقشی ایفا کنند که ائمه جماعات افرادی چنین‏باشند و تنها به خواندن نماز و حدیث مختصر بین دو نماز اکتفانکنند. چنین تحولی هرچه زودتر باید در مساجد سراسر کشور اسلامی‏ایران به وجود آید. جوانان بی هیچ تاخیری به دورن این سنگرتوحید کشانده شوند.

 

ثانیا: امکانات رفاهی و کتابخانه‏های مساجد مورد توجه قرارگیردتا جاذبه مسجد قوی و مطلوب گردد.

 

11 تا سرحد امکان برنامه سخنرانیها و منابر، بویژه درمجالسی که جمعیت‏بیشتر و آمادگی بهتر است، به این موضوعها وآگاه کردن مردم و مجهز ساختن آنها برای مقابله با تهاجم‏فرهنگی غرب اختصاص یابد و سخنرانان قبل از خطبه‏های نماز جمعه‏سراسر کشور بدین امر مهم اهتمام ورزند. البته باید در انتخاب‏سخنران دقت‏شود.

 

12 می‏دانیم که بیشتر خانواده‏های ما از مسائل تربیتی و اخلاقی‏و شیوه بر خورد صحیح و اصولی با فرزندان آگاهی ندارند. این‏امر مشکلی بزرگ در مسیر پرورش مطلوب نسل به شمار می آید.

 

بدین مناسبت، ضرورت دارد با تشکیل مستمر جلسات انجمن اولیا ومربیان و تلاش دائم جراید و صدا و سیما و سایر امکانات تبلیغی‏آگاهی کافی و مصداقی به والدین داده شود تا پایه‏های تربیت‏فرزندان و جوانان از استحکام خوبی بر خور دار گردد; زیرا اگرخانواده‏های نا آگاه در نا آگاهی باقی بمانند نه تنها مشکل‏تربیت فرزندان در خانواده باقی خواهد ماند، بلکه زحمات مربیان‏خارج از خانواده نیز خنثی می‏شود و قدرت دفاعی فرهنگی نسل ازمیان می‏رود.

 

13 در به کار گیری و تقویت نیروهای آگاه و متعهد و فعال‏برای اداره امور تربیتی آموزش و پرورش سراسر کشور حداکثر کوشش‏به عمل آید. واحدهای امور تربیتی در طراحی و برنامه ریزیهای‏اصولی تربیت فعال گردند; به برنامه‏های زیر بنایی و شعاری وتزبیتی اکتفا نکنند و امکانات مادی و فیزیکی لازم در اختیارآنها قرار داده شود تا در اجرای برنامه‏های تربیتی با مشکل‏خدماتی رو به رو نشوند.

 

14 ایجاد تحول در انجمن‏های اسلامی و جهاد دانشگاهی دانشگاههاو موسسه‏های آموزش عالی و سوق دادن فعالیت و برنامه‏های آنان به‏سوی امور پرورشی و تربیتی و اخلاقی و ایجاد باورهای مقدس اسلامی‏در دانشجویان، با استفاده از همه امکانات، ضروری است زیرا این‏گروه تحصیل کرده و پرتوان می‏تواند در مقابله با نفوذ و پیشرفت‏تهاجم فرهنگی غرب نقشی مهم داشته باشد.

 

15 بها و میدان دادن به استادان و معلمان آگاه و متعهد ومعتقد به فرهنگ اسلامی که به فرهنگ مبتذل غرب لبخند تاییدنزده‏اند و هدایت و ارشاد معاندان و کج اندیشان و یاوران غیرمستقیم تهاجم فرهنگی غرب در سطح آموزش و پرورش و دانشگاهها وموسسات آموزش عالی ضروری است. بی تردید اگر مشاهده شد برخی ازاستادان به ناسازگاری با فرهنگ اسلامی ادامه می‏دهند باید، آنهارا قاطعانه و بدون ملاحظه مقام علمی‏شان از صحنه آموزش کشوراسلامی طرد کرد.

 

16 در اعزام جوانان، برای ادامه تحصیل به خارج از کشورشرایط سنی در نظر گرفته شود تا هر نوجوانی که هنوز پایه‏های‏تربیت دینی‏اش استحکام نیافته، در پرتو امکانات مالی‏اش، روانه‏غرب نشود و غرب زده باز نگردد. افزون بر این، در گزینش آن‏گروه که از شرایط سنی و مدرک تحصیلی مطلوبی بر خوردارند نیزدقت کافی به عمل آید تا آنهایی که نمی‏توانند در مدت تحصیل درخارج از کشور اصالت دینی و فرهنگی خود را حفظ کنند و خطرتاثیرپذیری از فرهنگ غرب در آنها احساس می‏شود، اعزام نشوند;زیرا سرمایه گذاری روی چنین افرادی به معنای تربیت‏سربازان‏فدکار برای تهاجم فرهنگی غرب، مار در آستین پرورش دادن ومراکز آموزشی را به طرفداران فرهنگ غربی تسلیم کردن است.

ادامه دارد..... 

 

 

 

 

 



نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 1:2 عصر روز سه شنبه 87 فروردین 6