سفارش تبلیغ
صبا ویژن



شناخت روحیه ( قسمت سوم ) - موفقیت

   

شناخت روحیه ( قسمت سوم )

 

3. ( تشخیص انواع روحیه )  

شاید شما با واژه های همچون بیماری شیدایی افسردگی ، اختـلال وحشـت زدگی ، روان رنجـوری ، روان پریشی ، و بیماری روانی کم و بیش آشنا باشید . در این جلسه با کم و کیف این بیماری های ذهنی آشنا می شویم

مقدمه :

وقتی که ما با با طبقه بندی مسائـل احساسی آشنا می شویم دیگر تحت تأثـیر این مفاهیم قرار نمی گیریم و مرعوب آنها نمی شویم

فوبـیای اجتماعی چیست ؟

فرض کنید در یک گردهمایی یا یه جلسه رسمی یا یه بحث جدی عصبی میشوید طبیعتاً ناخواسته شدت اضطراب شما افزایش میابد ، در این صورت است که تشخیص ناراحتی شما فوبـیای اجتماعی خوانده میشود .

Generalized Anxiety-Disorder اختـلال اضطراب فراگیر                          

بیماران فوبیایی در شرایط خاص متوحش می شوند . مثـلاً ترس از مار یا عنکبوت تنها در مجاورت آنها صورت خارجی می گیرد . اگر در تمام مدت روز بدون توجه به اینکه کجا هستید و چه می کنید مضطرب باشید و اگر این اضطراب شش ماه یا بیشتر دوام بیاورد ، دچار اضطراب فراگیر هستید . این ناراحتی که اغلب در فاصله 20 تا 40 سالگی اشخاص مشاهده می شود میان زنها و مردها به یک اندازه رواج دارد . برخی از اشخاص که از اضطراب فراگیر رنج می برند به اشتباه خیال می کنند که اضطراب به آنها کمک  می کند . ممکن است فکر کنید که اگر به قدر کافی نگران آزمون یا مقاله ای که مشغول نوشتن آن هستید بشوید ، نتیجه بهتری بدست می آورید . این طرز تلقی معمولاً واقع بینانه نیست . البته در مواقعی کمی اضطراب شما را به تلاش بیشتر تشویق می کند . اما با افزایش اضطراب انجام کار مشکل تر میشود .

Social Phobia فوبیـای اجتمـاعی                                  

فوبیای اجتماعی ترس از اشخاص است . این فوبیـا که به شدت متـداول است در هر دو جنس زن و مرد به خصوص در میان مردها بیشتر به جشم می خورد. اشخاصی با این خصوصیات خجـالتی بوده ، نگرانند که در حضور دیگران مضحک به نظر برسند و آبرویشان برود . در نتیجه از قرار گرفتن در موقعیتی که دیگران متوجه نگرانی آنها بشوند احتراز می کنند اگر از صحبت در حضور جمع می ترسید ، اگر از شرکت در جلسات یا گردهم آیی اجتماعی وحشت دارید ، اگر می ترسید خود را به دیگران معرفی کنید ، اگر می نرسید با کسی قرار بگذارید ، اگر غذا خوردن در حضور دیگران برایتان دشوار است ، اگر نگرانید که در مهمانی ها حرف احمقانه ای بزنید . در واقع از فوبیـای اجتماعی رنج می برید 

زن 24 ساله ای که از فوبیـای اجتماعی رنج می برد در یک مهمانی با کسی گفتگو می کرد . هر چه بیشتر  می گذشت ناراحتی این خانم بیشتر می شد . با خود می گفت : / اگر متوجهء ناراحتی من شود چه باید بکنم ؟ / با این ذهنیت عصبانی شده بود و سرانجام شدت ناراحتی او به حدی رسید که از ادامهء حضور در مهمانی عذر خواست و به منزل رفت . به منزل که رسید احساس حقارت شدید کرد و خود را سرزنش نمود .

Obsessive-Compulsive-Disorder               اختـلال وسواس فکری عملی

وسواس ها افکار نا خوانده ، بی مفهوم و مقاومی هستند که دور کردن آنها از ذهن دشوار است . ممکن است نگران باشید که ناپاکی دستهای شما اطرافیان را آلوده کند .مسئله دیگر حالت اجبار و تکراری است که وسواسی ها با آن روبرو هستند . به عبارت دیگر بیمار وسواس فکری عملی برای دور ماندن از خطر ، اقدامی را به تکرار انجام می دهد 

اما رایـج ترین انواع وسواسها مربوط به خشونت ، آلودگی یا شک و تردید می شود . نمونه ای از وسواس شک ، کدبانویی بود که خیال می کرد اجاق گاز را خاموش نکرده و بنابراین خانه اش دستخوش حریق خواهد شد این خانم از صبح تا شب به تکرار سراغ اجاق گاز می رفت تا از خاموش بودن آن مطمئـن گردد.از جمله رایـج ترین وسواسها می توان به ، شستن دستها ، تمیز کردن اشیاء ، شمارش کردن ، کنترل یا لمس نمودن بعضی از اشیاء اشاره کرد .

Hypochondriasis                                 خود بیمـار انگـاری

اشخاص با این اختـلال خیال می کنند که به بیماری مهلکی مانند سرطان یا نارسایی های قلبی دچار شده اند . 

پی در پی پزشک عوض می کنند ، آزمایشهای تکراری می دهند و دست آخر معـلوم می شود از سلامت کامل برخودارند . خود بیمارانگاری در هر سن و سالی میتواند وجود داشته باشد ، اما بیشتر در دوران بیست سالگی سراغ اشخاص می رود و زن و مرد به یکسان به آن گرفتار می شوند . خود بیمارانگاری یکی از گرفتاریهای بزرگ پزشکان عمومی است .خود بیمارانگار معمولاً از قبول این مطلب که ممکن است فشارهای روانی علت اصلی ناراحتی او باشند سر باز می زند و چون می خواهد دلیلی پزشکی برای خود بیابد اغلب اسباب ناراحتی پزشک ها را فراهم می سازد . 

خود بیمار انگار ، تقریباً همیشه ناشی از مسایل دی کری است که بیمار آنها را نا دیده می انگارد . 

             

            افسردگی وشیـدایی

که به چند دسته تقسیم می شود :؟

                        1. دوره افسردگی طولانی

موقعیتی است که فرد دست کم دو تا چهار هفته در انده به سر می برد و به فعالیتهای لذت بخش و خشونت کننده بی علاقه می شود . علاوه بر این از نشانه های ، / بی اشتهایی یا بلعکس ، کم خوابی یا پر خوابی ، احساس بی قراری شدید ، احساس گناه ، مشکا تمرکز حواس ، و فکر مرگ .بسیاری از افرادی که این نشانه ها را تجربه می کنند متوجهء افسردگی خود نیستند . تنها چیزی که احتمالاً احساس می کنند این است که از دیگران حقیرترند و زندگی بدی دارند افسردگی های شدید و طولانی در زنها دو برابر مردهاست ، اما علتش روشن نیست . 10 تا 25 درصد زنان بالغ دست کم یه دوره افسردگی شدید را تجربه می کنند . این رقم در مردها 5 تا 12 درصد تخمین زده شده است .

                        2. افسرده خویی

این افسردگی از نوع خفیف و با این حال شدت متداول است که گاه تا دو سال و در مواردی بیشتر ادامه  می یابد . افراد افسرده خو ، نا خشنودی مزمن داشته ، از زندگی لدت نمی برند ، با این حال شدت افسردگی به قدری نیست که آنها را در زمرهء افسرده های شدید قرار دهیم . اختلال افسرده خویی معمولاً در فاصله دوران کودکی و بلوغ مشاهده می شود و میان زنها متداول تر است . گاه به آن شخصیت افسرده یا روان رنجوری می گویند زیرا به نظر می رسد که ناخشنودی و بدبینی مزمن از شخصیت و برداشت شخص از زندگی باشد

3. اختلال دو قطبی

 

 

 

الحقیر و الراجی الی الله تعالی

 مهدی خیرالهی



نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 9:7 عصر روز سه شنبه 86 دی 25