سفارش تبلیغ
صبا ویژن



روانشناسی - موفقیت

   

از باغ می برند تا چراغانی ات کنند

تا کاخ جشن های زمستانی ات کنند

پوشانده اند صبح تو را ابرهای تار

تنها به این بهانه که بارانی ات کنند

یوسف به این رها شدن از چاه دل مبند

این بار می برند که زندانی ات کنند

ای گل گمان مکن که به شب جشن می روی

شاید به خاک مرده ای ارزانی ات کنند

یک نقطه بیش فرق رحیم و رجیم نیست

ازنقطه بترس که شیطانی ات کنند

آب طلب نکرده همیشه مراد نیست

شاید بهانه ای است که قربانی ات کنند



نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 2:44 عصر روز دوشنبه 86 آذر 5

یافتن شخصیت خویش
امروزه یافتن یک همسر مناسب بیشتر شبیه بازی با یک ماشین قمار می باشد. در حقیقت انتخاب همسر بدون شناخت جنبه های شخصیتی خود یک ریـسک بـشـمــار میرود. بنابراین تعجبی ندارد اگر بـسـیـاری از افـراد، دیـگر تحمل بازی عشق را ندارند و از انـجام تجربه های بـعدی سر باز می زنند.

مساله اصلی درانتخاب همسر این است که اگرشخصیـت طرفین با هم همگونی نـداشـتـه باشـد، آن رابـطـه دیــری نخواهد پایید. بنابراین برای داشتن یک زندگی لذت بخـش و ماندنی باید زمانی را به شناختن خود ونوع شخصیتتان اختصاص دهید. بعد از شناخت خود بهتر خواهید توانست همسر دلخواهتان را انتخاب کنید.

ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 12:6 عصر روز دوشنبه 86 آذر 5

تغذیه مغز
 
انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند و بررسی های اخیر نشان داده است یکی از شروط بقای انسان ، عشق و محبت است. برای درک بهتر این مطلب توجه داشته باشید که وقتی عشق را از شما دریغ می کنند چه حال و روزی پیدا می کنید. ادامه مطلب...

نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 12:2 عصر روز دوشنبه 86 آذر 5

روش برخورد با نق زدن

آشغالا رو بردی بیرون؟ کی صندلی رو اینجا گذاشته؟ بـه چی داری فکر می کنی؟ گوشت با منه؟ " همه ما با ایـن سوهان روح آشنایی داریم -- بعد از یک روز خسته کننـده به خانه برمیگردید و هنوز زمین نشسته شروع میشود.

همیشه اینجـوری نـبـوده. درسـتـه؟ هـمـسر شـمـا عـادت داشت وقتی ساندویج از دستتان می افتاد بخـندد و زمین را تمیز کند و فکر میکرد وقتی با کفشهای خود در اتاق راه مـی رویـد چقدر جالب است. خوب البته که این طـور بـود،حداقل همسرتان می خواست شما آنگونه برداشت کنیداما همان طـور که همه ما میدانیم، جنس مؤنث اگر نابـغه نباشد، زیرک و باهوش است و همسرشما ازاین موضوع آگـاهـی داشـته کـه برای بدام انداختن و پایبند نمودن شما مجبـور اسـت امـیـال خـود را سرکوب نموده و از ابراز عقیده در مورد ناپختگی ها و خطاهایتان صرفه نـظـر کنـد. اکنون که دم به تله داده اید، ممکن است دچار دردسر شوید.ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 12:0 عصر روز دوشنبه 86 آذر 5

همسری موفق باشید
 
 1-همسرتان را به بیان احساساتش تشویق کنید، مطمئن باشید رابطه شما به طور فوق‌العاده‌ای بهبود می‌یابد. فکرهای عمیق و احساسات خود را با هم در میان بگذارید تا احساس کنید روابط خوبی با هم دارید. با همسر خود از احساسات خود حرف بزنید، این موجب می‌شود که زن نسبت به شوهر احساس صمیمیت بیش‌تر می‌کند. احتیاط در ابراز احساسات از سوی مردها یکی از اشکالات عمده آن‌هاست. یکدل باشید، نشان دهید که حالت و احساس طرف مقابل را درک می‌کند و از این عبارت استفاده کنید، «فهمیدم، درست می‌گویی، آفرین».

2- یاد بگیرید که چگونه مسؤولیت‌ها را قسمت کنید، این کار شانه خالی کردن از مسؤولیت‌ها نیست، درست زندگی کردن است.

3- هرگز در جمع به شریک زندگی‌تان اهانت و بی‌ادبی نکنید، که اثرات سوء دارد. همیشه در معذرت‌خواهی نفر اول باشید.

4- بیشتر روی کارهای مثبت همسرتان تاکید کنید تا اعمال منفی او. بیشتر ستایش و کمتر انتقاد کنید. این کار نتایج فوق‌العاده‌ای به بار می‌آورد. حرفتان را بزنید و از انتقاد خودداری کنید، مثلاً به جای این که بگویید: «تو هرگز به من کمک نمی‌کنی»، بگویید: اگر در شستن ظرف‌ها به من کمک کنی بسیار ممنون می‌شوم».

5- هم صحبتی زن و شوهر، برای رشد بقای احساس صمیمیت آن‌ها نقش قطعی دارد، بسیاری از زوج‌ها به خاطر نداشتن این مهارت، گرفتار سوء تفاهم و دلسردی و تکدر خاطر می‌شوند.

6- با همسرتان از موضوعات مورد علاقه‌اش صحبت کنید، اگر این کار از سوی طرفین صورت نگیرد، به مرور صحبت‌ها، سرد و بی‌روح می‌شود. همسرتان با گفت و گوی خود، گاهی فقط به حمایت شما و گاهی نیز به راهنمایی‌های عملی شما نیاز دارد، پس باید نسبت به اشاره‌ها و احساسات همسرتان حساس باشید تا راه‌های مناسب ارتباط با همسرتان را پیدا کنید.

7- ماهرانه سوال کنید، یک پرسش نابهنگام، طعنه‌آمیز یا بی‌تناسب می‌تواند از ادامه صحبت جلوگیری کند و ناراحتی به بار آورد. پرسش‌هایی که با «چرا» شروع می‌شود، می‌تواند تولید اشکال کند، مثلاً به جای «چرا دیر کردی؟» می‌توان پرسید که «آیا مشکلی پیش آمده بود که دیر به منزل برگشتی؟ »

8- هر روز به همسرتان کلمات امیدوار کننده بگویید و کلمات محبت‌آمیز به زبان آورید. از زدن برچسب‌هایی مثل شلخته، خودخواه، بی‌ملاحظه و لجباز به همسرتان خودداری کنید.

9- از مطلق گویی و استفاده از کلماتی مثل «هرگز» یا «همیشه» خودداری کنید



نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 11:58 صبح روز دوشنبه 86 آذر 5

رازهای دست دادن
معمولاً هیچکس به ما چگونه دست دادن را یاد نمى دهد. اما اگر دقت کرده باشى خانمها و آقایان به اشکال متفاوت دست مى دهند. حتى این تفاوتها در شغلها و شخصیتهاى مختلف و وضعیتهاى روحى متفاوت قابل مشاهده است.

هنگامى که خانمها مى خواهند احساسات صادقانه خویش را به خصوص درمواقع بحرانى زندگى نسبت به خانمهاى دیگر ابراز کنند، با یکدیگر دست نمى دهند بلکه دستهاى فرد مقابل را به نرمى در دستهاى خود گرفته و با حالت چهره، همدردى عمیق خود را بیان مى کنند.

چنین رفتارى در برخورد با آقایان به ندرت اتفاق مى افتد. به نظر مى رسد خانمها این رفتار را فقط براى ارتباط با همجنسان خود انتخاب کرده اند.

از نحوه دست دادن افراد مى توان بسیارى از خصوصیات کلى یا لحظه اى آنها را با دقت زیادى تشخیص داد. کف دست عرق کرده و خیس نشان دهنده دلهره و نوعى هیجان غیرعادى است. اگر کف دست شما زیاد عرق مى کند، به احتمال زیاد شخصیت نگران و مضطربى دارید. به خاطر داشته باشید که اگر اینگونه اید حتماً دستهایتان را قبل از دست دادن با دیگران خشک کنید. حتى بعضى بیماریها نیز در کف دستهاى شما علائمى ویژه ایجاد مى کنند.

در بیمارى پرکارى غده تیروئید کف دستها مرطوب و گرم مى شود و در اضطراب و اختلالات هراسى کف دستها مرطوب و سردند. سست و شل دست دادن بیانگر شخصیتى سرد، درونگرا و احتمالاً متکبر است. بیش از حد محکم دست دادن نیز به همین اندازه ناراحت کننده و خارج از عرف است به ویژه در نخستین ملاقاتها باید از هر دوى آنها بپرهیزیم.

وقتى با کسى دست مى دهید دقت کنید که دست او روى دست شما قرار مى گیرد یا زیردستانتان؟ اگر کف دست فردى در دست دادن، روى دست فرد دیگرى قرار بگیرد، نشان دهنده تمایل بر تسلط و اعتماد به نفس او و همچنین علاقه به کنترل رابطه از سوى او دارد، برعکس اگر کف دست فردى زیر قرار بگیرد، نشان دهنده تمایل آن فرد به تحت تسلط بودن و واگذارى حق تصمیم گیرى شخصى به فرد مقابل است. همچنین وقتى فردى در موقع دست دادن دست خود را بالاتر از حد معمول (در حد کمر) قرارداد نشان از تکبر و رئیس مآبى آن فرد دارد.

اما دست دادن با شغل افراد نیز ارتباط دارد. به طور مثال بسیارى از ورزشکاران هنگام دست دادن نیرو و قدرت خویش را کنترل مى کنند، در نتیجه به آرامى دست مى دهند. هنرمندان چیره دست و ماهر، نوازندگان و جراحان نیز مراقب دستهاى خود بوده و به آنها حساسند و در محافظتشان مى کوشند.

دست دادن دیپلماتیک هم خاص سیاستمداران است که این از خصوصیات بارز آمریکاییان است. این نوع دست دادن به ویژه طى مبارزات انتخاباتى توسط کاندیداها و یا ملاقاتهاى رسمى سران و وزیران دیده مى شود. شکل معمول آن گرفتن شانه یا بازو با دست چپ هنگام دست دادن، امرى معمول است. تهنیت و درود دو دوست قدیمى به این شکل پذیرفتنى است، اما براى بسیارى از افراد در مواجهه با کسانى که آشنایى چندانى با آنان ندارند، این گونه دست دادن ناخوشایند است آنان این امر را به عنوان حرکتى تظاهرآمیز و ریاکارانه تلقى مى کنند اما هنوز بسیارى از سیاستمداران به انجام این عمل اصرار مى ورزند.

همچنین آداب و رسوم دست دادن در کشورها و فرهنگ هاى مختلف متفاوت است. فرانسویها درست مثل ما در هنگام ورود و خروج با یکدیگر دست مى دهند. آلمانیها تنها یک بار با هم دست مى دهند. برخى از آفریقاییها پس از هر بار دست دادن بشکن مى زنند که حاکى از رهایى و آزادى است. مردم برخى از کشورها هم دست دادن را خوب نمى دانند. آمریکاییها خیلى محکم دست مى دهند که احتمالاً از رقابتهاى سنگین جسمى مانند کشتى سرخ پوستان نشأت گرفته است. پیچیده ترین شکل دست دادن را سیاهان آمریکایى دارند که عملاً شامل چند عمل پیچیده است.

دست دادن شکل تکامل یافته اى از ارتباطات غیرکلامى است که طى سالیان سال به نمادى جهانى در ارتباطات بدل شده است. مثلاً بالا نگه داشتن دو دست که دلالت بر همراه نداشتن سلاح مى کرده است، بعدها به درود و تهنیت و صلح طلبى در بدو خوش آمد بدل شده است. رومى ها با الهام از این عمل دست بر سینه مى گذاشتند. آنها حتى به جاى دست دادن، بازوهاى هم را مى گرفتند. دست دادن امروزى نشانه اى از خوش آمدگویى و پذیرایى است. تماس کامل دو کف دست، بیانگر صمیمیت و حاکى از یک رنگى و یکى بودن است.



نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 11:55 صبح روز دوشنبه 86 آذر 5

تغذیه در نوجوانان
 
دوره نوجوانی دوره انتقال از کودکی به جوانی است که با جهش رشد جسمی‌و بلوغ توام است. بنابراین تغذیه این دوران از نظر رشد اهمیت زیادی دارد. از آنجایی که یکی از مشکلات عمده تغذیه‌ای در این دوران وجود باورهای غلط غذایی است، لذا اصلاح باورهای غذایی آن‌ها از طریق رسانه‌های گروهی از اهمیت بسزایی برخوردار است. برای دستیابی به جامعه‌ای سالم و خلاق و پویا باید آموزش تغذیه‌ای در همه ابعاد آن صورت گیرد. در موارد فردی باید از طریق مشاوره با متخصصان تغذیه، رژیم‌های غذایی اصلاح شوند و در موارد گروهی توصیه می‌شود که نوجوانان برای پیشگیری از سوءتغذیه از راهنمای غذایی ذیل که تمامی گروه‌های غذایی را دارد، در برنامه غذایی روزانه خود استفاده نمایند.ادامه مطلب...

نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 11:53 صبح روز دوشنبه 86 آذر 5

به نام خدای مهربان

ویتامینها چیستند؟

ویتامینها مواد ارگانیکی میباشند که برای زندگی حیاتی بوده و باید به مقادیر اندک در رژیم غذایی موجود باشد.

وظایف ویتامینها در بدن انسان:

تـولـیـد انــــرژی - تنظیم واکنشهای شیمیایی بدن - عامل رشد، ترمیم و حفاظت از سلولها و ارگانهای بدن - شرکت در بسیاری از پروسه های متابولیکی بدن.

ویتامین هـای ضروری بدن 13 عدد میباشند . ویتامینها به دو گـروه مـحـلول در چــربی و مـــحلول در آب طبــقه بندی میگردند: ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 11:51 صبح روز دوشنبه 86 آذر 5

به نام یکتا مهربان دوست داشتنی

9 عادت اشتباه در تغذیه

در دنـیای اینترنـت پـرسـرعـت، ماشـیـن های خـودپــرداز،اتومبیل های تند رو و غذاهـای حـاضـری، وقـت گـذاشـتـن برای حفظ عادتهای سالم و مناسب غذایی دشـوار بنـظر میرسد.

غذاخوردن که پیش ازاین یک اولویت مهم محسوب میشد،به موضوعی جنبی تبدیل گشته است که توجه زیـادی به آن نشده و معمولا در لابه لای کارهای روزانه دیگر گنجانده می شود.ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 11:47 صبح روز دوشنبه 86 آذر 5

تقویت حافظه
 

آیا شما هم جزء افراد فراموشکار هستید؟ آیا می توانـیـد نام عناصر درس شیمی را بیاد آورید؟و یا اینکه تاریخ اولین برخورد با همسرتان را بخاطر می آورید؟ مسلما خیر. این بدلیل آن است که حافظه بصورتی انتخابی عمل میکـنـد.برخی از مسائل را بدلیل اهمیت بیشتر آسانـتـر از بـقـیـه به ذهن می سپاریم. اما مغز قابلیت بخـاطـر سپـردن هـرموضوعی را داشته و فقط به کمی تمرین و ممارست نیازدارد.در ادامه مقاله با روشهای بهبود حافظه آشنا خواهیدشد.

مسئله :

بجای پرداختن و وارد شدن به مطالب پیچیده روانشناسی در زمینه حافظه کوتاه مدت و بلند مدت، بیاید فقط قرار بگذاریم دیگر مسائلی که نباید فراموش مـی کردیـم را از قـلـم نیندازیم.

برای مثال هر کسی، شاید بجز معلم شیمیتان، شما را به خاطر نیاوردن فرمول یک ماده خاص خواهد بخشید. با این حال ممکن است بخصوص هنگامی که در تخت خواب خود مچاله شده اید بدلیل بخاطر نیاوردن تلفن نامزد خود کلافه و پریشان شوید. در زیر مواردی را که باید سعی در به ذهن سپردن آنها نمایید، آورده شده است:

اسامی

شماره های تلفن

قیافه ها

کارها

قرارهای ملاقات

تاریخهای تولد

گفتگوها

حقایق ( یا اکاذیب )

بیاد نیاوردن موارد فوق عمدتا نتیجه مبذول نداشتن توجه کافی می بـاشد. اگـر بـرایـتان مهم بود هیچگاه فراموش نمی کردید. ( این جمله ای است که مـعمـولا نـامـزدم بـه مـن میگوید ) دفعه بعد کمی بیشتر سعی و دقت کرده و ببینید تا چه اندازه بیشتر موفق تـر خواهید شد. همچنین مشخص کنید که کدام حافظه را دارا میباشید: بصری یا سمعی. وقت پاسخ این سؤال معلوم گردید در موقیتی بهتر برای بهبود حافظه خود قرار خواهـیـد گرفت.

راه حل:

در این قسمـت نـکاتـی مهم جهت بهبود مهارتهای به ذهن سپردن مسائل خاطر نشان شده است.

فعال باشید:

این در مورد هر چیزی باید اعمال شود، هنگامیکه در حال شنیدن، تفکر و مصالعه کـردن هستید. سعی کنید از مطالبی که فرد دیگری به شما گفته، نکتـه برداری نـمـایـیـد. اگـر بیحال و غیر فعال باشید، مغزتان دچار کندی و تعلل خواهد گردید و اگر بـرای فـعـال بـودن تلاش کنید، ذهنتان آنچه که در حال بین شدن است را ثبت نموده و راحت تر می توانید آرا بخاطر بسپارید.

تمرکز کنید :

به جزئیات دقت نمایید. در طول روز چیزهای بسیار زیادی را می شنویـم اما تنها آنهایی را بیاد می آوریم که برایمان اهمیت داشته اند. مسائل مورد اهمـیت خـود را گـستـرش و بسط دهید تا بیشتر بتوانید آنها را به ذهن بسپارید. یک روش خوب این است که همه چیز را حیاتی فرض کنید. وانمود کنـیـد کـه یـک کـارآگـاه جنـایـی هستید و هر آنچه که در پیرامون شما در حال اتفاق افتادن است، حائز اهمیت می باشد.

ایجاد پیوستگی نمایید:

بین آنچه که میخواهید به یاد بسپارید و آنچه کـه قـبلا در ذهن دارید ارتباط به وجود آوریـد. این ارتباط میتواند یک رنگ، یک عدد یا یک کلمه هم قافـیـه بـاشـد. برای بـخـاطر داشـتن لیـستـی از چیزهای مختلف، تصاویری که هم قافیه با اعداد می بـاشـنـد را بـرای خــود مجسم نمایید. برای مثال یک با "دک" هم قافیه است پس میتوانید در ذهن خود اولـیـن قلم لیست را با دک ضبط مجسم و مربوط کنید. بهمین ترتیب بـرای عـدد دو کـه با "مـو" (درخت انگور) هم قافیه است انجام دهید. همچنین میتوانید از کلمات مخفف، و ترکیب اسامی و یا متصل نمودن اول حروف کلمات ( مانند حروف ابجد ) استفاده کنید.

تکرار نمایید :

روش تنبیه معلم مدرسه تان را بیاد دارید؟ هرگاه فردی دچار خطایی می شـد، مـجبورش میکرد چندین و چند بار مطلبی را بنویسد. تکرار به ما برای به ذهن سپردن مـوضـوعـات کمک کرده و باعث حک شدن افکار در مغزمان میگردد. هرگاه فردی را ملاقات می کـنـیـد، شروع به تکرار اسم او ذهن خود نمایید. وقتی کسی شماره تلفنش را به شمـا میـدهـد، چندین بار آنرا روی کاغذ نوشته و با صدای بلند تکرار کنید. اگر می خـواهـیـد مـطلبی را حفظ کنید کافی است آنرا چندین بار روی تکه ای کاغذ بنویسید.

اسامی را بهم ربط دهید :

وقتی با کسی که با او قبلا آشنا شده اید اما اکنون اسمـش را بیاد نمی آوریـد، برخـورد میکنید، دچار آشفتگی و کلافگی می شویـد. مشکل را مـی تـوانـید با مرتبط نمودن آن اشخاص با کسی کـه بـه آنـهـا شباهت دارد و یا بـا واژه ای که با یـکـی از خـصـوصـیــات شخصیتی آنها نـزدیـک است، حـل نمـایید. با اسامی آنها بازی کنید ( رضا خوش تیپ، شیرین عسل ) و یک تصویر خیالی از آنها در ذهن خود مجسم نماییـد. بـرای بیـاد آوردن اسم فردی می تـوانـید حروف الفبا را از ابتدا بازگو نموده تا اینکه به حرف ابتدای اسم او برسید. احتمالا در این هنگام کل اسم را بخاطر خواهید آورد.

تصویری با مفهوم ایجاد کنید:

از هرآنچه که میخواهید بخاطر بسپارید، تصویری خیالی در ذهن ایجاد نمایید. موضوعی را در ذهن خود تصور نمایید تا بتوانید همه چیز را بـصـورتی واضح مشاهده کنید. سپس هنگامیکه چیزی را فراموش کرده اید، این تصویر را مجسم کنید تا مـغـز شـمـا اطـلاعـات از دست رفته را بازیابی نماید.

رهنمودهای همه منظوره:

عمل کردن به این نکات باعث میشود ذهنی خلاقتر نسبت به گذشته داشته باشید.

از اطلاعات لذت ببرید :

ما همیشه موضوعاتی را در خاطرمان نگاه میداریم که به آنها علاقمنـد هستـیـم. اگـر از ریاضیات متنفر باشید، حـفـظ کـردن فـرمـول ها و تـئوریهای پیچیده برایتان بسیار سخت خواهد بود. اما اگر یک فرضیه ریاضی را به صـورت کامـل مطـالـعـه نـمـوده و بـا مـصـائب و سختی های فردی که آن فرضیه را مطرح و عمر خود را برای اثـبـات آن صـرف کـرده آشـنا شوید، به مـوضوع عـلاقمند شده و بـخـاط سپـردن آن بـی دردسر و آسان خواهد گردید. همـیـن مـطلب در مـورد مـسائـل دیـگر نـیـز صادق است. دلیلی وجود دارد که بیاد آوردن شماره تلفن رستوران مورد علاقه تان آسانتر است از شماره تلفن مطب دنـدان پزشـک شما است.

وقت بگذارید:

حافظه بصـورت لحظه ای و آنی عمل نمیـکند. برای حضم و درک اطلاعات باید وقت کافی صرف نمایید. البته بخاطر سپردن بـعضی چیزها سریعتر از بعضی دیگر انجام میگیرد، اما هیچگاه خودتان را به دلیـل کنـد بودن سرزنش نکنید. وقتی سعی در حفـظ کردن چیزی دارید، سطح انرژی خود را بالا نگاه داشته و بصورتی مؤثر تمرکز نمایید.

آرامش داشته باشید:

فشار روانی برای برخی از افراد مفید است اما اغلب ما وقتیـکه رها از تنش ها میباشیم، بهتر عمل می کـنـیم. نفسی عمیق کشـیده و آرامـش خـود را حفظ کنید. تمدد اعصاب باعث بالا رفتن سطح آگاهی و قابلیت بخاطر سپاری در شما می گردد.

گزینشی عمل نمایید:

این امکان وجود ندارد که یک فرد همه مسائل پیرامون خود را به ذهن بسپارد. شما باید انتخاب گر باشید؛ آنچه را که مایل به نگهداریش در حافظه هستید برگزیـده و مـابـقـی را فراموش کنید. مغز شما همانند یک کشوی فایل میماند. بنابراین پرونده های غیرضروری را دور انداخته و فضا را برای نگهداری چیزهای مهم تر آزاد بگذارید.

به سلامتی خود اهمیت دهید :

مغز بصورتی صمیمانه به بدن متصل است. هر روز تمرین کنید تا فشار خونی متــعادل و ششهایی سلامت داشته باشید. از رژیم غذایی مناسب استفاده کنید تا مواد غذایـی و ویتامینهای مورد نیاز بدنتان تامین گردند. خوردن مشروبات الکلی و استعمال دخانیات باعث کاهش خلاقیت ذهن میشود.

حافظه برتر:

همگی این نکات روشهایی برای تمرکز و دقت نمودن بیشتر بـه مسـائل پیرامون میباشد. به آنچه که میـخواهید بخاطر بسپارید اهمیت داده و در این راه سعی و تلاشی حقیقی مبذول دارید.هرچقدر بیشتر مهارتهای نوظهور خود را پروش داده و فعال تر باشید، حافظه پویاتر و قوی تری خواهید یافت.



نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 11:44 صبح روز دوشنبه 86 آذر 5

<      1   2   3   4      >