سفارش تبلیغ
صبا ویژن



روانشناسی - موفقیت

   

بسمه تعالی

 

 

دین, سلامتى عمومى و طول عمر

در سال هاى اخیر مراکز تحقیقاتى مهمى در جهان تأسیس شده که دستور کار آنها بررسى ارتباط بین دین و سلامت است. خاستگاه این مراکز از جمله در دانشگاه هاى ییل, میشیگان, راجرز, دوک(Duke), و تگزاس مى باشد. تاکنون صدها مطالعه در این زمینه انجام شده است. نتایج همه این بررسى ها به یک امر واحد اشاره مى کند و آن این که (میزان هاى کلى و اختصاصى ابتلاء و مرگ در افراد با ایمان, کمتر از سایرین است و لذا این افراد سلامت جسمى, روانى, و اجتماعى و هم چنین طول عمر و رضایت بیشترى از زندگى دارند).1 محققین مذکور به این نتیجه رسیده اند که اصول مشترکى در دستورات دینى ادیان عمده جهان از جمله اسلام وجود دارد که از سلامتى پیروان آنها محافظت مى کند. این اصول از طریق رفتار بهداشتى2 (اسلوب زندگى بهداشتى)3, مسیر سایکو ـ نورو ـ فیزیولوژیک4, برقرارى حمایت هاى اجتماعى, و نیز از راه هاى مافوق طبیعى سبب حفظ و ارتقاء سلامتى افراد مى گردد. دانشگاه دوک خلاصه اى از این مکانیسم ها را تحت عنوان اصول هفت گانه طب تئوسوماتیک (theosomatic medicine) بیان نموده است. در اصل مقاله نتایج بسیار جالب تحقیقات که ارتباط بسیار قوى و گسترده بین پاى بندى دینى و سلامت را نشان مى دهد, و هم چنین توضیح و بسط سازوکارهاى این ارتباط, انطباق دستورالعمل هاى ارتقاء سلامت5 با آموزش هاى قرآن کریم, و اصول طب تئوسوماتیک ارائه شده است.ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 10:13 عصر روز یکشنبه 86 دی 23

بسمه تعالی

:: ده قانون انسان بودن!!  ::

 قانون یکم: به شما جسمی داده می شود. چه جسمتان را دوست داشته یا از آن متنفر باشید، باید بدانید که در طول زندگی در دنیای خاکی با شماست.

 

قانون دوم: با دوستان مواجه می شوید. در مدرسه ای غیر رسمی و تمام وقت نام نویسی کرده اید که «زندگی» نام دارد. در این مدرسه هر روز فرصت یادگیری دروس را دارید. چه این درسها را دوست داشته باشید چه از آن بدتان بیاید، باید به عنوان بخشی از برنامه آموزشی برایشان طرح ریزی کنید.

 

 

قانون سوم: اشتباه وجود ندارد، تنها درس است. رشد فرآیند آزمایش است، یک سلسله دادرسی، خطا و پیروزی های گهگاهی، آزمایشهای ناکام نیز به همان اندازه آزمایشهای موفق بخشی از فرآیند رشد هستند.ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 9:54 عصر روز یکشنبه 86 دی 23

:: مهارتهای زندگی با رویکرد عرفانی ::

 

 

گام اول : جام جم چیست؟

راههای رهایی از if condition در این بخش به روشن ساختن مفهوم جام جم می پردازیم که عامل تمایز انسان از سایر موجودات است. جام جم مجموعه انرژیهای درونی انسان است. در واقع در این بخش گفتگوی ما پیرامون این محور است که تمام قدرتهابرای خوشبختی و سعادت درون انسان است و تعریف و فرمول مشخصی برای آن وجود ندارد. با این دیدگاه انسان یک موجود «عامل» است که می تواند خود را از همه اگرهای موجود رها کند . در راه شناخت این انرژیهای درونی موانعی وجود دارد که در عرفان آنها را تحت عنوان کلی « تعلقات » بررسی می کنیم. بنابراین در جلسات بعد به جستجوی تعلقات و راههای رهایی از آن می پردازیم.

تمرین (1) ساعتی را با خود خلوت کنید و هر تفاوتی را که در خود با سایر موجودات می یابید فهرست کنید.از خود بپرسید چرا نام من انسان شده است؟ چه توانایی هایی دارم و آیا تا به حال از تمام آنها در هر لحظه أی که خواسته ام استفاده کرده ام یا نه ؟ببینید می توانید دلیل عدم استفاده از این توانایی ها را بیابید. ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 9:46 عصر روز یکشنبه 86 دی 23

بسمه تعالی

چند روش براى تشخیص دروغگوها

 

 

 

اگر از شما سؤال کنند در عمرتان چقدر دروغ گفته اید چه جوابى مى دهید؟

بدون شک همه ما در زندگى حداقل دروغ هاى کوچکى گفته ایم تا از بعضى مخمصه ها خلاص شویم. اما همه ما نیز کسانى را مى شناسیم که دروغ گفتن و داستان سازى بخش ثابتى از وجودشان شده و اگر دروغ نگویند انگار چیزى در زندگى شان کم مى آید. براى این افراد دروغ گفتن وسیله اى براى بزرگتر جلوه دادن خودشان و تحت تأثیر قرار دادن دیگران است. آیا شما چنین کسانى را مى شناسید؟ چه احساسى در مورد آنها دارید؟ آیا هیچ کدام از حرف هایشان را باور مى کنید؟ طبیعتاً جواب شما به این سؤال ها منفى است. همانطور که از قدیم و ندیم گفته اند: مرد است و حرفش. اما در بسیارى مواقع این افراد دروغگو را پس از مدتى مى توان شناخت و آنها معمولاً چنان مهارتى در دروغ گفتن پیدا کرده اند که در ابتدا ممکن است شما به سادگى حرف هاى آنها را باور کنید. دوست نداشتید قابلیتى در وجودتان بود که مى توانستید دروغ ها را به روشنى کشف کنید؟

توانایى تشخیص دروغ ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 11:36 صبح روز دوشنبه 86 آذر 26

 

بسمه تعالی

 

 

آشنایی با ویتامین A

 

این ویتامین یک ویتامین محلول در چربی است. این ویتامین به دو صورت وجود دارد

رتینول : که فقط در غذاهای حیوانی یافت می شود

کاروتن : که هم در غذاهای حیوانی و هم غذاهای گیاهی یافت می شود.

بعلت محلول بودن در چربی , این ویتامین می تواند در داخل بدن ذخیره گردد لذا مصرف بیش از اندازه آن میتواند موجب مسمومیت گردد. این مسمومیت خود را به شکل درد مفاصل ,هیپرکلسیمی , ریزش مو, دل بهم خوردگی, اسهال, استفراغ ,بی اشتهایی , تاری دید, قاعدگی نامرتب, پوسته پوسته شدن پوست, خستگی , سردرد نشان خواهد داد و این در حالی ایت که کمبود این ماده مغذی میتواند منجر به عقیمی مردان ,شب کوری و گزروفتالمی گردد.

مقدارمورد نیاز این ویتامین برای افراد بالغ معادل 10000 واحد بین المللی(IU یا International Unit) میباشد.

از جمله منابع این ویتامین میتوان به روغن کبد ماهی, هویج, سبزی های سبز و زرد, زرده تخم مرغ, شیر و فرآورده های آن, مارگارین و میوه های زرد.

 

آشنایی با ویتامین K

 ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 11:33 صبح روز دوشنبه 86 آذر 26

 

 به نام خداوند بخشنده مهربان

چگونه با خود سخن بگوییم ؟

 

آیا تا به حال با خودتان حرف زده‏اید؟
آیا تاکنون با خود، گفتگویى داشته‏اید؟
آیا تا به امروز، میزگرد یا مناظره‏اى با خود برگزار نموده‏اید؟
آیا تا به حال با خود، اختلاف سلیقه پیدا کرده‏اید؟
شاید جواب بعضیها این باشد که: این حرفها یعنى چه؟ مگر ما دیوانه‏ایم که با خودمان صحبت کنیم؟! اختلاف سلیقه با خود، دیگر چه صیغه‏اى است؟! گفتمان با اندرونم کجا بود؟!
اى بابا! چرا عصبانى مى‏شوید؟ ما که چیزى نگفتیم. سؤالاتمان خیلى هم بى‏حساب و کتاب نیست. به سؤالات بعدى توجّه کنید تا خودتان متوجّه شوید:
آیا تا به حال، سعى کرده‏اید خودتان را براى انجام دادن کارى قانع نمایید؟
آیا تا به حال، خودتان را از انجام دادن کارى که دوست داشته‏اید، منع کرده‏اید؟
آیا تا به امروز، تسلیم خواسته درونتان شده‏اید؟
آیا در مورد آرزوهایتان، ساعتها با خود، خلوت نکرده‏اید و براى آنها نقشه‏هایى در سر نپرورانده‏اید؟
آیا تاکنون نداى درونى خود را شنیده‏اید؟
آیا به این ندا پاسخى داده‏اید یا از کنارش بى‏خیال، رد شده‏اید؟
احتمالاً نظرتان نسبت به سؤالات اخیر، مثبت است. گفتم که نباید عجله کرد. اگر خوب توجّه کنید، به راحتى درمى‏یابید که سؤالات دسته اوّل با دسته دوم از جهت معنا هیچ تفاوتى با هم ندارند ؛ فقط تفاوت در تعبیرها و الفاظ است.

تبیین مسئلهادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 4:35 عصر روز دوشنبه 86 آذر 5

نگهبان خویش باشیم

شفاخانه دل

وقتى «جان» در قفس تن، دچار تنگى نفس مى‏شود،
وقتى «قلب»، گرفتار فشار وسوسه‏هاى ابلیس مى‏گردد،
وقتى سلسله اعصابِ «خداترسى» و «یاد معاد» از کار مى‏افتد و حسّ و حیاتِ خود را از دست مى‏دهد و نیش زهرآگین حسد و جراحت کبر و غرور را احساس نمى‏کند،
وقتى «چهره روح»، در اثر تکرار گناهان، زشت مى‏شود،
اینها نشانه نوعى بیمارى درونى است و باید به فکر «مداواى روح» افتاد و غدّه‏هاى رذایل را جرّاحى کرد و «تب شهوات» را پایین آورد و «فشار غضب» را کنترل کرد.
ولى... کدام شفاخانه است که جان بیمار را «درمان» مى‏کند؟ و کدام «دارو» است که تشنّج روح و افسردگى روان را برطرف ساخته، شور و نشاط و امید مى‏بخشد؟ و کدام طبیب است که «نبض دل» ما را مى‏گیرد و «ضربان هواى نفس» و «تب خودخواهى» را مى‏سنجد و نسخه مناسب براى درمان آن مى‏نویسد؟
ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 4:10 عصر روز دوشنبه 86 آذر 5

تأثیر مثبت یا منفی دین در خوشبختی

این مسئله بستگی به این دارد که منظور ما از دین چیست، اگر منظور ما از دین چیزی است که مردم دنیا دارند و دین داری می کنند یعنی همان معابد و آدابشان، به این معنا، درمیان دینداران افراد زیادی هستند که مشکلات روانی دارند و بهداشت روانی شان مخدوش است.[1] از این رو ، این افراد با روانی مخدوش قادر به درک خوشبختی به طور کامل نیستند زیرا که در این نوع از ادیان تمامی جوانب زندگی در نظر گرفته نشده است و به همین خاطر است که متدینین به این ادیان خوشبختی را به طور کامل حس نمی کنند. و یا به توجه به همان تعبیری که دینشان از خوشبختی کرده است، خود را خوشبخت می پندارند، در حالی که خوشبخت نیستند. با این وجود هر چند دین با تعریف فوق، خوشبختی انسان را به طور کامل تأمین نمی کند، اما اعتقاد داشتن به نیرویی خارج از خود باعث آرامش، و کم شدن آثار اضطراب و افسردگی در زندگی می شود.

بررسی های متعدد درآمریکای شمالی و اروپا نشان می دهد که افراد دین دار در مقایسه با غیر مذهبی ها شادتر و خوشبخت تر هستند. و این در شرایطی است که بعضی از نویسندگان مباحث خوشبختی، عکس این مطلب را گمان کرده اند. به اعتقاد آنها مذهب شادی و خوشبختی را محدود می کند و یا در نهایت ارتباطی با آن ندارد.

سازمان گالوپ روی گروه های مختلف مردم، چه آنهایی که از اعتقادات مذهبی ضعیف برخوردار بودند و چه اشخاصی که از معنویت مذهبی غنی برخوردار بودند، بررسی نمود. معلوم شد افراد مذهبی دو برابر کسانی که پایبند مذهب نبودند شاد هستند و احساس خوشبختی می کنند.[2] همچنین یکی از مطالعات برگزیده ای که ارتباط عامل دینی و معنوی و بهداشت روان را در میان آمریکاییان سیاه پوست بررسی می کند، حاکی از آن است که حضور در مراسم مذهبی سوای از دیانت پیشگی شخصی یا کثرت نماز و نیایش فردی به طور قاطع با کیفیت زندگی در ارتباط است.[3]ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 3:33 عصر روز دوشنبه 86 آذر 5

شرحی بر روانشناسی رنگ ها

به سیاه می‌گویند رنگ غالب. سیاه آن‌قدر غالب است که شب، همه رنگ‌ها را در سیاهی‌اش محو می‌کند. سیاه، آخرین رنگ در جعبه مدادرنگی است، رنگی که هرگز در رنگین‌کمان نمی‌بینیمش، رنگی که اگرچه موقر و باشکوه است اما حسی از مرگ و نیستی با خود دارد. سیاه در بسیاری از فرهنگ‌ها، از جمله در فرهنگ خودمان، رنگ خوشایندی نیست و اصطلاحاتی مانند سیاه‌دل و سیاه‌روزگار از همین نگرش ریشه گرفته. روان‌شناسان، استفاده مطلق از این رنگ را توصیه نمی‌کنند و می‌گویند این رنگ باعث کاهش شور و هیجان آدم می‌شود. البته این را هم نباید از یاد برد که دنیا بدون وجود این رنگ، چیزی کم دارد و در هر صورت، سیاه یکی از رنگ‌های جعبه مدادرنگی است، حتی اگر آخرین رنگ باشد.
روان‌شناسان توصیه می‌کنند که استفاده صحیح و مناسب از این رنگ را در کنار سایر رنگ‌ها یاد بگیریم و اگر بنا به هر دلیلی مجبوریم لباس سیاه بپوشیم، پوشش‌های زیر لباس اصلی را از سایر رنگ‌ها انتخاب کنیم. آن‌ها به ما می‌آموزند که اگر خواهان زندگی پرشورتر، زیباتر و کم‌استرس‌تری هستیم، یکی از ده‌ها راهی که پیش‌ رو داریم، استفاده از رنگ‌های متنوع، شاد و دلنشین در پوشش شخصی و محل کار و زندگی و همچنین در فضای خانه و شهرمان است. حرف‌های روان‌شناسان درباره رنگ‌‌ها معمولاً شنیدنی و گهگاه عجیب است. رنگ‌ها به طور کلی به 3 دسته تقسیم می‌شوند: رنگ‌های اولیه یا اصلی، رنگ‌های ثانویه و رنگ‌های میانی.  رنگ‌های اولیه، خالصند؛ یعنی از ترکیب رنگ‌های دیگر به وجود نیامده‌اند (مانند رنگ‌های زرد، قرمز و آبی). رنگ‌های ثانویه، آن‌هایی هستند که از ترکیب رنگ‌های اصلی به وجود می‌آیند؛ مانند بنفش که از ترکیب آبی و قرمز ساخته می‌شود یا مثلاً سبز که از ترکیب زرد و آبی به وجود می‌آید. در چرخه رنگ، هر رنگ ثانویه، مکمل رنگ اولیه مقابلش است. مثلاً بنفش مکمل زرد است، سبز مکمل قرمز و نارنجی هم مکمل آبی. رنگ‌های میانی، رنگ‌هایی هستند که در میان رنگ‌های ثانویه وجود دارند و از ترکیب میزان‌ مختلفی از رنگ‌های ثانویه با یکدیگر ساخته می‌شوند. مثلاً رنگ طوسی از ترکیب سه رنگ اصلی زرد، قرمز و آبی به وجود می‌آید. طوسی یک رنگ خنثی است، به این معنا که از میزان زیادی سفید برخودار است ولی به هیچ‌یک از رنگ‌های اولیه و ثانویه متمایل نیست. رنگ‌هایی مانند صورتی کم‌رنگ یا آبی آسمانی، جزء رنگ‌های خنثی محسوب نمی‌شوند، ولی رنگ‌هایی مانند کرم و خاکستری خنثی هستند. روان‌شناسان معتقدند که رنگ‌های خنثی می‌توانند در کنار سایر رنگ‌ها ترکیب مناسبی به وجود آورند، بدون آن‌که زیبایی یکدیگر را از بین ببرند.
ادامه مطلب...


نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 3:24 عصر روز دوشنبه 86 آذر 5

رابطه قرآن و بهداشت و پزشکی

مقدمه:
قرآن کریم رساترین پیام الهی برای بشریت است که مهمترین هدف آن، هدایت انسان به سمت فلاح و رستگاری است. از آنجاکه انسان سالم در انجام وظایف خود و رسیدن به رستگاری موفقیت بیشتری دارد، اسلام برحفظ سلامتی بدن و عدم تحمیل وظایف بیش از حد توان برخودتاکید می کند.
پیشینه پزشکی در اسلام
پیامبر اسلام(ص) با تاکید براینکه عقل سلیم نیازمند جسم سلیم است در کنار سایر علوم، علم طب را نیز برای دستیابی به تندرستی بدن ها محترم شمرد، و بر این پایه بود که پیامبر اکرم(ص) بیماران را برای درمان حتی نزد پزشکانی می فرستاد که هنوز به اسلام نگرویده بودند. و به دانش پزشکی گذشتگان از هر مرام و نژاد ارج می نهاد و مؤمنان را برآن می داشت که طب را نیز چون سایرتخصص‌ها در هر کجا و نزد هر کس که باشد بیابند و برآن دست یازند.
[1] و از پیامبر نقل است که «تداووا فان الذی انزل الداء انزل الدواء» به مداوای خویش پردازید که هر که دردی داد، درمان نیز داد.[2]
روش و سیره پیامبر اکرم (ص) باعث ایجاد تمدن عظیمی توسط اعراب و ملتهای مسلمان شد و چشم جهانیان را خیره ساخت به گونه ای که رشد علوم پزشکی در جهان اسلام چنان اوج گرفت که «پی یر روسو» در تاریخ علم خود می نویسد: «یکی از پادشاهان اروپا (منطقه باستیل) هنگامی که بیمار شد برای معالجه به نزد دشمنان خود یعنی مسلمانان به شهر قرطبه آمد».
[3]

ادامه مطلب...

نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 3:18 عصر روز دوشنبه 86 آذر 5

<      1   2   3   4      >