سفارش تبلیغ
صبا ویژن



راهکارهای مقاومت در برابر تهاجم فرهنگی 2 - موفقیت

   

17 بر کلیه برنامه‏های صداو سیما نظارت دقیق و دائم شود و ازپخش برنامه‏هایی که بد آموزی فرهنگی دارند و غیر مستقیم مروج‏فرهنگ غرب به شمار می‏آیند جلوگیری شود. باید کوشید کلیه‏برنامه‏های این دانشگاه، به خصوص سیما، به سمتی سوق داده شود وجهت‏یابد که خانواده‏ها، بویژه نسل جوان، به معیارهای ارزشی‏اسلامی و قرآنی معتقد شوند و برای مقابله باتهاجم فرهنگی غرب‏آمادگی واقعی بیابند. نه اینکه به نام مقابله با تهاجم فرهنگی‏غرب برنامه‏هایی اجرا گردد که خود تهاجم فرهنگی غرب است.

 

همچنین باید فیلمهای سینمایی و نمایش‏ها، که در سینماها وتالارها عرضه می‏شود، به وسیله کار شناسان امور تربیتی و علوم‏انسانی تحت نظارت دقیق قرار گیرد تا نقطه‏های ضعف آنان شناسایی‏و اصلاح گردند.

 

18 با مجلات و روزنامه‏هایی که هنوز نتوانسته‏اند در جهت فرهنگ‏اسلامی حرکت کنند و روشنفکرمآبانه و خزنده ناقل میکربهای فرهنگ‏غرب به بدنه جامعه اسلامی‏اند و در حقیقت‏بازوان توانای این‏تهاجم شوم به شمار می‏روند، قاطعانه و بدون مسامحه برخورد شود.

 

19 باید کارگاههای تولید پوشاک کنترل شود، به گونه‏ای که‏صاحبان زر اندوز و پول پرست آنها نتوانند برای کسب در آمدبیشتر هر روز مدلی و لو مبتذل عرضه کنند و در نتیجه فرهنگ بی‏قید و بند غرب که پاره کننده پرده شرم است، از راه پوشاک‏نوارها راه یابد و قیود اخلاقی و فرهنگی اسلام را از میان برد.

 

نگاهی به فروشگاههالباسهای زنانه و مانتوها چنین خطری راآشکار می‏سازد و بد حجابی را که همان بی حجابی است، رواج‏می‏دهد. باید بپذیریم که آزاد گذاشتن کارگاههای تولید پوشاک درتولید و عرضه مدهای جدید باشعار مرگ بر تهاجم فرهنگی غرب‏منافات دارد.

 

20 مبارزه و مقابله فرهنگی دائم و وسیع و منطقی با فرهنگ‏تجمل‏گرایی و اشرافیت که به سرعت در حال توسعه و پیشروی است;زیرا بی تردید عامل و زمینه‏ساز ورود و پذیرش فرهنگ مهاجم غرب‏است. به جاست این برنامه از ابتدا در ارگانها و دوایر دولتی وزندگی هدایتگران جامعه شروع گردد تا مردم به سوی ساده زیستن‏ترغیب گردند و اسوه‏های حسنه چراغ راه شوند.

 

21 ایجاد محدودیتهایی برای ورود و عرضه اشیای تجملی واشرافی نمایند تا عرضه و نمایش این اشیای لوکس و غیر ضروری‏جاذبه خرید و تهیه ایجاد نکنند; فرهنگ تجمل گرایی و اشرافیت‏رواج نیابد و در نتیجه زمینه پذیرش فرهنگ غرب به حد اقل برسد.

 

22 پاکسازی و سالم سازی محیط اجتماعی و فروشگاهها ازنمایشها و ظواهری که زمینه نفوذ و مقبولیت فرهنگ غرب را درجامعه و خانواده‏ها و نسل جوان فراهم می‏سازد.

 

23 پدید آوردن امکانات ورزشی و تفریحی سالم برای نسل جوان وخانواده‏ها تا بتوانند اوقات فراغت را در مکانهای سالم ورزشی‏بگذرانند; ولی باید مواظبت‏شود که ورزش به صورت هدف درنیاید وموجب افت تحصیلی نسل جوان نگردد و تفریح برای خانواده‏هاانحراف اخلاقی ببار نیاورد. مرز بسیار دقیقی است که باید رعایت‏شود تا روغن بادام صفرا نیفزاید و دارو درد نیافریند.

 

24 فراهم ساختن زمینه از دواج دختران و پسران و جلوگیری ازبالا رفتن سن ازدواج که عامل توسعه فساد جنسی است. برای رسیدن‏به این هدف مقدس و کار ساز باید:

 

اولا: با تمام وسایل تبلیغی بطور مستمر و فراگیر ضرورت ازوداج‏دختر و پسر و خطر بالا رفتن سن ازدواج به خانواده‏ها تفهیم شود.

 

ثانیا: زیان و خسارت فرهنگ تشریفات و تجملات و چشم و هم چشمی‏در برابر ازدواج که مانع بزرگی بر سر راه ازدواج دختر وپسراست، بیان شود تا خانواده‏ها بپذیرند که ازدواج دختر و پسریک ضرورت و تکلیف است نه تجارت و خود نمایی.

 

ثالثا: دولت و اشخاص نیکوکار برنامه‏هایی برای جلب کمکهای‏اقتصادی همگانی تنظیم و اجرا کنند تا به جوانانی که قصدازدواج دارند و با مشکل مالی رو به رویند، مساعدتهای مالی‏شود.

 

25 محیط تحصیلی دختران و پسران دانشجو در محیط دانشگاهها وموسسه‏های آموزشی عالی از یکدیگر جدا شود و چنانچه فعلا جداسازی‏کامل مجموعه محیط ممکن نیست، جدا سازی کلاسها و محیط آموزشی،که بار مالی قابل توجهی هم ندارد، عملی گردد. باید بپذیریم که‏اختلاط دختران و پسران دانشجو در سنین دانشجوئی که اوج تظاهر وفشار عریزه جنسی است و هر دو گروه نسبت‏به هم احساس نیاز شدیددارند، با اخلاق اسلامی سازگاری ندارد و حفظ و حراست نفوس ضمانت‏اجرایی نخواهد داشت و این همان چیزی است که اساس موفقیت فرهنگ‏مهاجم غرب بر آن استوار است. سالیان متمادی است که خوشبختانه‏مراکزی هر چند اندک در سطح آموزش عالی برنامه جدا سازی دختران‏و پسران را اجرا کرده و بازده علمی و اخلاقی مطلوبی داشته‏اند.

 

بنابراین، تعهد اسلامی و عشق به مقابله با تهاجم فرهنگی غرب مارا ملزم می‏کند که اختلاط زیانبار و یاور تهاجم فرهنگی جای خودرا به تفکیک سودمند و سد راه تهاجم فرهنگ غرب بسپارد وبپذیریم که اختلاط دختر و پسر در سطح دانشگاهها و در دوران‏بحران و بلوغ جنسی از دستاوردهای فرهنگ غرب زمان طاغوت است وباید از آن اجتناب کرد.

 

26 شورای زنان و همه دست اندرکاران تنظیم برنامه‏های فرهنگی ووسایل ارتباط جمعی در مواقعی که به طرح مسائل حقوق بانوان ونقش مثبت زن در فعالیتهای اجتماعی می‏پردازند، جانب اعتدال وحق را رعایت کنند و زن زده نشوند تا گرفتار غرب زدگی نشویم.

 

حقوق و فعالیتهای اجتماعی زنان باید به گونه‏ای مورد بحث وتحلیل قرار گیرد و جهت‏یابد که در زنان و دختران روح جلوگیری‏و نمایش و غرور و خود ستایی پدید نیاورد و نظام خانوادگی، که‏بر اساس ایثار و مطافتها و ظرافتهای اخلاقی استوار است، از هم‏نپاشد; ماده و تبصره و شعار جای عشق و علاقه را نگیرد و زنان‏را از (زی) زن بودن خارج نسازد. باید کوشید زن (زن) بماند نه‏آنکه به موجودی بی‏هویت تبدیل شود.

 

باید چنان برنامه ریزی کرد که مشروعیت فعالیتهای اجتماعی،حجاب و وقار و عفاف و رکن خانه بودن را از او نگیرد و مباحث‏تساوی حقوق زن و مرد، به صورت افراطی و برداشتهای احساساتی،موجب نشود حدود محرم و نامحرم شکسته گردد. آری، به نام خدمت‏به زن به او خسارت وارد نکنیم و آیه «الرجال قوامون علی‏النساء» را به آیه «النساء قوامات علی الرجال‏» تبدیل‏نکینم.

 

27 می‏دانیم الگوها از عوامل سازنده جامعه، به خصوص نسل‏جوان، به شمار می‏آیند. تربیت الگویی در نظام پرورشی انسان واسلام به صورت یک اصل قابل قبول در آمده است. پس ضروری است‏هدایتگران و عالمان دینی و آنها که در جامعه وجهه دینی دارند،از مصادیق «لم تقولون مالا تفعلون‏» نباشند و رفتار و کردار وزندگی خود و خانواده‏شان برای عموم مردم الگویی رهگشا به سوی‏فرهنگ قرآن و اسلام باشد تا اعتقادات مردم، به ویژه نسل جوان‏که در بحران انتخاب به سر می‏برد، سست نشود، به اساس دین وتربیت قرآنی و نقش سازنده فرهنگ توحیدی بدبین نگردند، گفتارهاو نوشتارها و رهنمودهای اسلامی بی اعتبار نشود و ارزش عملی‏آنها از دست نرود. این امر سبب ایجاد خلا اعتقادی شده، راه‏ورود فرهنگ غرب را باز می‏کند.

 

28 برخورد صحیح و منطقی و طبیبانه(نه انتقامجویانه و غضب آلود) با جوانانی که رفتار وکردار و پوشش آنان تحت تاثیر فرهنگ غرب قرار گرفته، چهره‏اجتماع را کدر ساخته و به اشاعه فرهنگ غرب کمک می‏کنند. بایدچنان رفتار کرد که بر خوردها نتیجه معکوس ندهد و شیوه تنبیه،که در دورنش بیدار کردن و هشیار ساختن نهفته است، عامل تشدیدو تجربی خاطیان نگردد. برای موفقیت در این برنامه لازم است‏تمام افرادی که رسالت اجرای امر به معروف و نهی از منکر را به‏دوش می‏کشند و افراد نیروی انتظامی تحت تعلیم قرار گیرند تااقدامات آنها قانونی سازنده و پرورش دهنده و باز دارنده‏باشند; زیرا رسول اکرم(ص) فرمود: «من عمل علی غیر علم کان مایستفد اکثر ممایصلح‏»(کسی که نا آگاهانه عملی را انجام می‏دهد زیانش از سودش‏بیشتر است. (تحف العقول))

 

29 هماهنگی دستگاههای قضایی و نیروهای انتظامی در مواردی که‏تنبیه و مجازات افراد ضروری به نظر می‏رسد، بسیار حیاتی است.

 

باید چنانچه قوانین نقص و نارسایی دارد برای اصلاح آن اقدام‏فوری به عمل آید. به گونه‏ای که جوابگوی چنین امری باشد. ضعف ویا رافت‏بی مورد دستگاه قضایی می‏تواند فاجعه به بار آورد وفرهنگ فساد را رواج دهد.

 

30 برای تهیه و عرضه فیلمهای ویدئویی، به گونه‏ای که بتواندجایگزین فیلمهای مبتذل وارداتی از غرب شود، با برنامه ریزی‏صحیح و کارشناسانه اقدام شود تا بتوان از این پدیده فراگیر به‏صورتی مفید بهره‏گیری کرد.

 

31 بی تردید موسیقی جامعه، بخصوص نسل جوان را به سوی تعیش وبی قیدی و تا حدی زیادی تخدیر سوق می‏دهد و این حالت زمینه رابرای پذیرش فرهنگ غرب، که طبیعتی چنین دارد، مساعد می‏سازد ودر حال حاضر صحنه‏های اجرای موسیقی در تلویزیون و تالارها غالبامهییج است و برای تربیت‏سالم خانواده‏ها و نسل جوان آفت‏به‏شمار می‏رود. آگهی‏های ترویج موسیقی به‏گونه‏ای است که مرزی برای‏موسیقی حلال و حرام (اگر حلالی داشته باشد) باقی نگذاشته، جوازاستفاده از هر قسم موسیقی در سطح همگانی صادر گردیده و زشتی وحرمت آن از بین رفته است. در همه‏جا، همه گونه نوار موسیقی‏ارائه می‏شود و مورد استفاده قرار می‏گیرد. باید در این مورد به‏طور جدی اقدام شود و در جهت تعیین دقیق مرز حرام و حلال و مفیدو زیانبار گامهایی روشن برداریم.

 

32 بالا بردن سطح اقتصادی و معیشتی خانواده‏های کم در آمد وفقیر و تامین نیازمندیهای اولیه آنها از قبیل مسکن و خوراک وپوشاک و دارو، در محدود کردن پذیرش فرهنگ غرب که فساد و تباهی‏به همراه دارد، موثر است.

 

33 هماهنگی کلیه نهادها و ارگانها و انجمن‏های اسلامی و مساجدو بنیادهای فرهنگی و جراید و صدا و سیما و دوایر دولتی ودانشگاههای قضایی و نیروهای انتظامی در تنظیم برنامه‏های منسجم‏و کارشناسی شده و اجتناب ناپذیر از تک روی و به کارگیری‏سلیقه‏های شخصی ضرورت کامل دارد.

 

34 هماهنگی و وحدت کلیه جوامع اسلامی، در مقابله با تهاجم‏فرهنگی غرب، لازم است. برادران اهل تسنن بخصوص علمای دینی‏آنها، باید بدانند که تهاجم فرهنگی غرب علیه اسلام و قرآن واردمیدان شده نه ایران و تشیع. تهاجم فرهنگی غرب می‏خواهد فرهنگ‏قرآن و وحی را از صحنه زندگی مسلمانان حذف و به جای آن فرهنگ‏متبذل خود را جایگزین کند. او می‏خواهد حرامهای قرآن را حلال وحلال‏ها را حرام سازد. بنابراین، در تهاجم فرهنگی غرب اسلام وقرآن در معرض خطر است. پس بر همه پیروان اسلام و قرآن واجب است‏که در مقابله با آن شرکت فعال داشته باشند.

 

35 باید این برنامه‏ها و مقابله‏ها و اقدامات پیوسته و جامع‏انجام گیرد نه مقطعی; زیرا تهاجم فرهنگی غرب وقفه ناپذیر است.

 

بی تردید اگر جهادی همه جانبه و با اخلاص و اتکال به قدرت وعنایت پروردگار متعال و نیروی ایمان خود داشته باشیم، پیروزی‏به دست می‏آید; زیرا «ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم.»



نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 1:3 عصر روز سه شنبه 87 فروردین 6