سفارش تبلیغ
صبا ویژن



اَبوجَعْفَرِ خازِن،، - موفقیت

   

ابوجعفرخازن - ریاضی دان

اَبوجَعْفَرِ خازِن،، محمدبن حسین صاغانی خراسانی (ح 290- ح 360ق/930-971م)، یکی از بزرگ‌ترین ریاضی‌دانان و منجمان سد? 4ق. اگرچه نام او در آثار بسیاری آمده و نوشته‌های متعددی به وی نسبت داده شده است، اما از زندگی و برخی خصوصیات وی اطلاع دقیقی در دست نیست. احتمالاً ابوجعفر در صاغان ــ قریه‌ای در حوالی مرو (نک‍ : سمعانی، 8/252) ــ زاده شد. او را بیشتر با کنیه‌اش می‌شناختند (قفطی، 396). برخی منابع (ایرانیکا؛ جیلیسپی، VII/334) نام پدر او را حسن نوشته‌اند. حاجی خلیفه (2/988) وی را خازنی نیز یاد می‌کند.
ابوجعفر خازن و ابوجعفر محمدبن حسین که تا چندی پیش دو ریاضی‌دان انگاشته می‌شدند، بنا به تحقیق عادل انبوبا، درواقع یک نفرند (قربانی، زندگی نامه، 63، حاشی? 1). اولیری (ص 239، 240) بدون ذکر مأخذی بر این باور است که ابوجعفر پیش از گرویدن به اسلام، صابئی بوده است.
به گفت? ویدمان، ابوجعفر نخست به فراگیری مسائل اعداد و ریاضیات پرداخت (نک‍ : EI1)، سپس نجوم آموخت و سرانجام به مسائل فلسفی روی آورد. از این‌رو ابوزید احمدبن سهل بلخی شرح آغاز کتاب السماء و العالم ارسطو را به نام وی تألیف کرد (نک‍ : ابن ندیم، 251؛ قفطی، 40). وی الات نجومی می‌ساخت و در به کار بردن آنها تبحر داشت. او در مثلثات نیز تحقیق می‌کرد. خواجه نصیرالدین طوسی در کتاب شکل القطاع خود در بحث از شکل مغنی و فروع و لواحق آن مطالبی دال بر این موضوع آورده است (نک‍ : بستانی). خازن در 348ق/959م در رصدی که ابوالفضل هروی در شهر ری انجام داد، نظارت داشت (بیرونی، تحدید، 70). وی نزد رکن‌الدوله منزلت ویژه‌ای داشت و از حمایت ابن عمید، وزیر او نیز برخوردار بود (EI2). در 342ق آنگاه که میان ابوعلی بن محتاج چغانی، سپاهدار امیر نوح ابن نصر سامانی و رکن‌الدول? دیلمی جنگ درگرفت، از جانب رکن‌الدوله برای عقد صلح مأمور شد و به تدبیر وی مقرر گردید که رکن‌الدوله سالانه 000‘200 دینار به امیر سامانی بپردازد، تا غائله خاتمه یابد (ابن اثیر، 8/504). از آنجا که جز این واقع? تاریخی، مورد دیگری از مداخل? وی در امور سیاسی در دست نیست، به هیچ‌وجه نمی‌توان او را رجل سیاسی دانست.
ابوجعفر تمام عمر یا اواخر آن را در ری به سر برد و از فرصت به دست آمده در دستگاه دیلمیان بهر? کافی کرفت و مسائل متعددی را که حل برخی از آنها پیش از آن غیرممکن می‌نمود، حل کرد و کتابهای ارزشمندی در همین دوران نوشت.
آثار:
الف ـ چاپی: 1. رساله فی انشاء المثلثات القائمه الزوایا المنطقه الاضلاع. مؤلف در این اثر کوشیده است اعداد صحیحی را که ریش? یکی از معادلات x2+y2=z2 و یا x2+(y2)2=z2 و یا x2+y2=(z2)2 باشد و نیز عدد منطق x را به گونه‌ای که x2+k مربع یک عدد منطق باشد، بیابد؛ 2. رساله در اثبات اینکه مجموع مربعات دو عدد فرد نمی‌تواند مربع کامل باشد. این دو رساله به کوشش عادل انبوبا در 1979م به چاپ رسیده است. ترجم? فرانسوی رسال? نخست نیز به کوشش فرانتس وپکه در 1861م به چاپ رسیده است (نک‍ : قربانی، همان، 64-65).
ب ـ خطی: 1. اصلاح کتاب المخروطات. تنها بخشی از این کتاب در مسأل? تثلیث زاویه در دست است (همان، 66)؛ 2. البرهان علی الشکل السابع من کتاب بنی موسی. نسخه‌هایی از این اثر در دست است، از آن جمله نسخه ای در کتابخان? مؤسس? لغت‌نام? دهخدا (مرکزی، 3/157) موجود است؛ 3. تفسیر صدر المقاله العاشرة من کتاب اقلیدس. نسخه‌هایی از این کتاب در کتابخانه‌های پاریس (دوسلان، شم‍ 2467)، برلین (آلوارت، شم‍ 5924)، لیدن و فیض‌اللّه استانبول (GAL, S, I/387) موجود است. نسخه‌ای نیز از کتابی به نام شرح اصول اقلیدس در کتابخان? دانشکد? ادبیات دانشگاه تهران موجود است که ظاهراً همین کتاب مورد بحث است (نک‍ : دانش پژوه، 92)؛ 4. فی استخراج خطّین بین خطّین متوالیه متناسبه من طریق الهندسه الثابته، در شیو? ترسیم دو واسط? هندسی بین دو پاره‌خطّ مفروض. نسخه‌ای از این رساله در کتابخان? ملی پاریس (دوسلان، شم‍ 2457) موجود است.
ج ـ آثار یافت نشده: 1. تفسیر المجسطی (بیرونی، القانون، 2/653)؛ 2. زیج الصفائح، که قفطی آن را ارزشمندترین کتاب در نوع خود شمرده است (ابن ندیم، 282؛ بیرونی، الآثار الباقیه، 326؛ قفطی، 396). یک نسخ? خطی بدون نام مؤلف در کتابخان? برلین موجود است که شامل دو فصل از نوشته‌های ابوجعفر دربار? دو ابزار نجومی است که احتمالاً از زیج الصفائح استخراج شده است (در این‌باره و نیز دربار? آنچه از این کتاب به آثار دانشمندان دیگر راه یافته، نک‍ : قربانی، ریاضی‌دانان، 89-90). رساله‌ای با عنوان رساله فی تصحیح ماوقع لابی جعفر الخازن من السهو فی زیج الصفائح، در تصحیح اشتباهات این زیج از ابونصر عراق (ه م) در دست است که در حیدرآباد دکن به چاپ رسیده است (همان، 232)؛ 3. سرالعالمین یا کتاب العالمین (ابن ابی الحدید، 6/208؛ حاجی خلیفه، همانجا)؛ 4. کتاب فی الابعاد و الاجرام (بیرونی، القانون، 3/1312)؛ 5. کتاب فی میل الاجزاء (قربانی، زندگی نامه، همانجا)؛ 6. المدخل الکبیر الی علم النجوم (بیرونی، الآثار الباقیه، 203). قربانی احتمال داده که این کتاب همان تفسیر المجسطی ابوجعفر باشد (ریاضی‌دانان، 91)؛ 7. المسائل العددیه (ابن ندیم، قفطی، همانجاها).
برخی کتاب الآلات العجیبه الرصدیه را که از ابوالفتح عبدالرحمن منصور مروزی خازنی است، به ابوجعفر نسبت داده‌اند (قربانی، همان، 92؛ قس: میدلی، 111).
مآخذ: ابن ابی الحدید، عبدالحمید بن هبه اللّه، شرح نهج‌البلاغه، به کوشش محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره، 1960م؛ ابن اثیر، الکامل؛ ابن ندیم، الفهرست؛ اولیری، دلیسی، علوم الیونان و سبل انتقالها الی العرب، ترجم? وهیب کامل، قاهره، 1962م؛ بستانی؛ بیرونی، ابوریحان، الآثار الباقیه، به کوشش ادوارد زاخاو، لایپزیک، 1923م؛ همو، تحدید نهایات الاماکن، آنکارا، 1962م؛ همو، القانون المسعودی، حیدرآباد دکن، 1374ق/1955م؛ حاجی خلیفه، کشف؛ دانش پژوه، محمدتقی، فهرست نسخه‌های خطی دانشکد? ادبیات، تهران، 1344ش؛ سمعانی، عبدالکریم بن محمد، الانساب، حیدرآباد دکن، 1397ق/1977م؛ قربانی، ابوالقاسم، ریاضی‌دانان ایرانی، تهران، 1350ش؛ همو، زندگی‌نام? ریاضی‌دانان دور? اسلامی، تهران، 1365ش؛ قفطی، علی ابن یوسف، تاریخ الحکماء، قاهره، 1903م؛ مرکزی، خطی؛ نیز:
Ahlward; De Slane; EI1; EI2; GAL, S; Gillispie, Ch. C., Dictionary of Scientific Biography, New York, 1973; Iranica; Mieli, Aldo, La Science Leiden, 1966.



نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 12:56 عصر روز جمعه 86 دی 28