سفارش تبلیغ
صبا ویژن



گامهایی به سوی محبوبیت - موفقیت

   

                                                                                      بسمه تعالی

                                                                 گامهایی به سوی محبوبیت

 

میل به محبوبیت یک نیاز طبیعی است ، همة ما دوست داریم مورد احترام و علاقة دیگران باشیم . دوست داریم دارای شاخصه هایی باشیم که از آنها تمجید شود . نفوذ در دلها و تمایل جدی به خواستنی بودن و محبوبیت ،  یکی از ویژگیهای  مهم دوره جوانی است .

باید این نیاز را در نظر داشت که برای کسب محبوبیت نیازی به قهرمان شدن نیست . مواردی که در زیر می آید نکاتی است که با تأمل در آنها می توان در راه محبوبیت قدم برداشت .

گامهائی به سوی محبوبیت :

1- مثبت اندیشی  : مثبت اندیشی ،  بار عواطف و افکار منفی را از ذهن و روان ما دور می کند . درنتیجه دیگران ، ما را با ظاهر و روحیه ای مثبت و دوست داشتنی خواهند شناخت . کسی که   خواهیم بود که با منفی بافیهای خود ، دیگران را آزرده خاطر نمی کند .

2- همدلی کردن : وقتی با دیگران ابراز همدلی و همدردی می کنیم ، یعنی اینکه ما آنها را از خودمان می دانیم . معایب و مشکلات آنها ما را تحت تأثیر قرار می دهد و نسبت به آنها واکنش دوستانه نشان می دهیم . در نتیجه آنها نیز نسبت به ما احساس نزدیکی و دوستی می کنند .

3- برخورد و گفتگوی مناسب : نحوة برخورد و نوع گفتگو در ایجاد محبوبیت ، مسئله ای اساسی است ؛ ما هر روز با افراد متعددی برخورد می کنیم . تکرار این برخوردها و طرز صحبت کردن ما با آنها ، تصویر ثابتی از ما در ذهن آنها می سازد . باید سعی کنیم برخورد و گفتگوی ما چیزی خلاف آداب و رسوم اجتماعی نباشد . وقتی با « احترام » و « دقت » به حرفهای طرف مقابل گوش می کنیم او را در شرایط احترام متقابل قرار می دهیم .

4- احترام به خویشتن : وقتی به سلامت جسم و روح خود احترام می گذاریم جسم خود را با کارهای بیهوده افسرده نمی کنیم و روح خود را عذاب نمی دهیم ، وقتی خودمان را دوست داریم و در عین حال خودخواه نیستیم ، وقتی بازیچة احساسات آنی خود و دیگران نمی شویم در نهانخانة قلب دیگران تحسین می شویم اگر چه آنها آنرا به زبان نیاورند .

5- بخشش و گذشت : بخشیدن خطای دیگران ، یک مهربانی ملموس و به یاد ماندنی است ؛ هدیه ای است که هرگز فراموش نمی شود .

6- اعتماد به نفس : وقتی دیگران شاهد این باشند که ما از پس تجربه های سخت به موفقیتی دست یافته ایم و یا حتی بدون موفقیت ، هنوز تسلیم نشده ایم و تمام ابعاد زندگی را قربانی یک مشکل خاص نمی کنیم و اقتدار داریم ، الگوی خوبی برای آنها می شویم .

7- تمجید از خوبیهای دیگران : وقتی از خوبیهای دیگران تعریف می کنیم ، در واقع در آنها نوعی تولید انرژی مثبت نسبت به خودمان کرده ایم .

8- خلاقیت در ایجاد روابط دوستانه  و نشاط آور : از هر گفته ،  برخورد ، یا اتفاق روزمره ، می توان شرایطی برای دوستی و نشاط فراهم آورد . روح خود را محدود نکنیم . خود را عادت ندهیم تا کردار و گفتار منفی دیگران را به ذهن بسپاریم .

 

چیزهایی که به محبوبیت ما آسیب می رسانند :

1- تجسّس و دخالت در کارهای دیگران : وقتی افراد از ما مشورت نمی خواهند ، علاقمند هستند که مسائلشان پنهان بماند . تجسس و دخالت در اینگونه موارد ، موجب دور شدن دیگران از ما می شود .

2- تکراری بودن : دوست داشتن به معنای همیشه با هم بودن نیست . دیدارهای متعدد ، طولانی و یکنواخت ، از جذابیت ما می کاهد .

3- عدم رعایت بهداشت فردی : شما هر چقدر در احترام گذاشتن به دیگران کوشا یاشید ، وقتی بهداشت فردی نداشته باشید ، شما را انسان منضبطی نمی دانند .

4- تملق و چاپلوسی : وقتی کسانی فاقد توانائی خاص هستند که ما آن توانائیها را به آنها نسبت می دهیم و یا قابلیتهای کوچکشان را خیلی بزرگ نشان می دهیم ، یا وقتی خودمان را کوچکتر از کوچکی که در مقابل او ایستاده ایم می دانیم چه محبوبیتی می توانیم داشته باشیم ؟!!!

5- دروغگویی : دروغگویی یعنی سلب اعتماد کردن دیگران  از خود . کسی که به او اعتمادی نیست چگونه می تواند محبوبیتی داشته باشد ؟

6- تکبر : آدمهای متکبر که خود از سرخورده ترین افراد و معمولاً اشخاصی محبت ندیده هستند ، نیازشان به محبت را معکوس نمایش می دهند . این گونه افراد ، با تظاهر به تفکر در اجتماع ، موجب بی روح شدن محیط و گاهی ، دل آزردگی دیگران می شوند . این گونه افراد  هیچ محبوبیتی در جامعه ندارند . 

7- نداشتن تعادل عاطفی : افرادی که برخورد چندگانه دارند ، گاهی بخشنده اند و گاهی خسیس ، گاهی با مهربانی دیگران را می نوازند و گاهی با خشونت ، آنها را می آزارند و طرد می کنند ، به خاطر این صفت ، معمولاً محبوبیتی کسب نمی کنند .

8- مزه پرانی و شوخیهای بیجا : بذله گویی کردن ، گفتگوهای خودمانی و نشاط برانگیز ، ( که تولید  شادی می کند تا افراد نسبت به هم نزدیکتر و صمیمی تر شوند ) با مزه پرانیها و شوخیهای بیجا دو مقوله جداگانه اند . اگر با شوخیهای بیجا ، کسی را برنجانیم ، محبوبیتی در دل او و جمعی که شاهد رنجش او هستند ، نخواهیم داشت .

9- ترسو بودن : آدم ترسویی که از ترس « شکست » به ابتدایی ترین کارها هم دست نمی زند در واقع به زندگی خود اهمیت نداده است ، چنین کسی برای  دیگران چه اهمیتی دارد ؟!

10- همیشه گله مند بودن : کسانی که همیشه از زندگی شکوه می کنند ، تبدیل به یک شخصیت ملال آور می شوند . وجود آنها در جمع ، موجب افسردگی دیگران می شود و طبیعتاً شخصیت محبوبی نیستند .

11- غیبت کردن : غیبت کردن از دیگران ، موجب سلب اعتماد دیگران از ما می شود و بی اعتمادی  و عدم محبوبیت را به همراه دارد .



نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 9:28 عصر روز سه شنبه 86 دی 25