سفارش تبلیغ
صبا ویژن



ادامه ایمان و مؤمنان 4 - موفقیت

   

د- وسعت میدان دید ومعرفت:

ایمان سبب معرفت به خداوند متعال می گردد هرچه ایمان برتر وکاملتر باشد ، معرفت الهی درعمق جان بیشتر نفوذ خواهد نمود وخداوند آشکارتر وواضح تر خواهد گشت تا  آنجا که با چشم دل می توان خدا را دید وعالمانه به ذلت وجودش او را عبادت کرد .

 

حضرت علیه السلام دربیان صفات ملائک ایمان به خداوند را باعث معرفت عمیق آنها دانسته است وفرموده :

 

ووصلت حقائق الایمان بینهم وبین معرفته 4

حقائق ایمان بین ایشان و معرفت و شناسایی پروردگار،وسیله گردیده است(نیکویی عقاید سبب شده تا حق تعالی را شناختهو پرستش نمایند)

 

مولای متقیان عیل علیه السلام خود نمونه ای بارز برای مومنین و الگویی برای معرفت ایشان هستند. آن حضرت در جواب دعلب یمانی که از ایشان پرسیده بود آیا پروردگار خود را دیده ای؟ فرمودند: آیا چیزی را که نبینم می پرستم؟ و دوباره در جواب سوال او که پرسید چگونه او را می بینی؟ فرمودند: دیده ها هرگز او را آشکار نمی بینند اما دلها با ایمان درست او را درمی یابند.5

 

سخنان علی علیه السلام درباب معرفت الهی ووصف صفات پروردگار شاهد بسیارخوبی برای عمق معرفت ایشان است .

 

وانه لبکل مکان وفی کل حین واوان ومع کل انس وجان ، لا یثلمه العطاءولا ینقصه الحباءولا یسنفذه سائل ولا یستقیصه نائل ولا یلویه شخص عن شخص ولا یهلیه صوت عن صوت ولا تهجزه هبة عن سلب ولا یشغله غضب عن رحمته ولا تولهه  رحمة عن عناب ... 6

خداوند درهمه جا ودرهرلحظه وهرزمان با انسان وپریان است عطای فراوان از دارائی او نمی کاهد وبخشیدن درگنج او کاستی نیاورد ودرخواست کنندگان سرمایه ی اورا به پایان نرسانند وعطاشدگان سرمایه ی اورا پایان نمی دهند وکسی مانع احسان به دیگری نخواهد بود وآوازی اورا از آواز دیگر باز ندارد وبخشش او مانع گرفتن نعمت دیگری نیست وخشم گرفتن او مانع رحمت نمی باشد ورحمتش اورا از عذاب غافل نمی سازد ....7

ه) فضایل عالی اخلاقی:

کسی که معرفت او نسبت به خداوند بیشتر باشد مسلما بسیاری از رذایل اخلاقی را ترک خواهد نمود زیرا جمع کثیری از صفات مذموم به علت عدم شناخت پروردگار وسوءظن نسبت به اوست بنابراین مؤمنین که هرلحظه درصدد طی کردن مدارج ایمان وتکامل معرفت الهی خویش هستند روز به روز صفات رذیله را از خود پاک کرده وصفات حسنه را درخود پرورش می دهند.

 

حضرت علی علیه السلام درنامه ی شریف وگرانقدر خویش به «مالک اشتر» ایشان را از مشورت کردن با سه گروه نهی کرده اند وسپس پایه ای مهم برای پیدایش این صفات مذموم بیان می کنند که آن « سوءظن  داشتن به خداوند متعال است .ایشان می فرمایند:

 

ولا تدخلن فی مشورتک بخیلا یعدل عن الفضل ویعدک الفقر ولا جبانا یضعفک عن الامور ولا حریصا یزین لک الشره بالجور ،فان البخل والجبن والحرص غرائز شتی یجمعها سوءالظن بالله 8

بخیل را درمشورت کردن دخالت نده که تورا از نیکوکاری باز می دارد واز تنگدستی می ترساند ، ترسو را درمشورت کردن دخالت نده که درانجام کارها روحیه ی تورا سست می کند . حریص را درمشورت کردن دخالت نده که حرص را با ستمکاری درنظرت زینت می دهد . همانا بخل وترس وحرص ، غرایز گوناگونی هستند که ریشه ی آنها بدگمانی به خداوند بزرگ است .9

 

همانطورکه قبلا هم ذکر شد تمامی پایه های ایمان ، ازقبیل صبر یقین عدل وجهاد وهمچنین پایه های آنها جزءصفات مؤمنین قرار می گیرند ومی توان تمامی آنها را دراین فضائل عالی اخلاقی جای داد ولی چون ذکر دوباره آنها ، اطاله ی کلام را باعث می شود فقط به ذکر برخی از آنها که دربعضی قسمتها ی دیگر نهج البلاغه ، غیر از حکمت 31 هم به آنها اشاره گشته است می پردازیم :

 

صبر:

حضرت علیه السلام درحکمت 109 بالاترین صفات یک مؤمن را حیا وصبر او می دانند ومی فرمایند :

 

ولا ایمان کالحیاءوالصبر10

هیچ ایمانی مانند شرم وشکیبایی نیست (زیرا باین دو ایمان کامل می گردد) 11

 

حضرت علیه السلام درحدیث شریفی می فرمایند :

الصبر رأس الایمان 12

صبر به منزله سربرای پیکرایمان است.

 

همچنین مشاهده کردیم که حضرت علیه السلام ، اولین پایه ی ایمان را صبر برشمرده اند واین به دلیل اهمیت فوق العاده ی صبر است .آنچنانکه ایمان بدون صبرهیچ فایده ای ندارد،13 پس می توان گفت اساسی ترین وپرفضیلت ترین صفت مؤمنین ،صبرآنهاست .

 

 

زهد:

درحکمت شریف 310 حضرت علیه السلام فرمودند :

 

«لا یصدق ایمان عبد ،حتی یکون بما فی یدالله اوثق منه بما فی یده »

ایمان بنده ای درست نباشد جزاینکه اعتماد به آنچه دردست خداست بیشتر ازآن باشد که دردست اوست .

 

واین همان معنای زهد است که پایه ی سوم صبر می باشد زیرا همانطور که قبلا گفتیم درحدیث گرانبهایی از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله آمده است :

 

«... الزهادة فی الدنیا ان لاتکون بما فی یدیک اوثق منک بما فی یدالله »14

 



نویسنده » مهدی خیرالهی » ساعت 8:29 عصر روز یکشنبه 86 دی 23